Winkelen in Rotterdam
05 september 2013

Ter inspiratie: themadag-activiteiten

Verschillende themadagen kunnen prima dienen als kapstok om CDA-standpunten onder de aandacht te brengen. Zo leent een dag als BurenDag zich goed voor het organiseren van een gezellige activiteit, terwijl de Week van de Alfabetisering een goede aanleiding biedt door het stellen van vragen in de gemeenteraad. Of sluit gewoon aan bij bestaande activiteiten en laat als lokale CDA-afdeling je betrokkenheid zien.

Hieronder staan verschillende suggesties.

De Week van de Alfabetisering van 8 tot en met 15 september heeft dit jaar als thema 'Boek je toekomst!', omdat kunnen lezen en schrijven leidt tot een beter toekomstperspectief. Precies waar ook het CDA voor staat: investeren in onderwijs leidt tot grotere weerbaarheid van mensen en tot meer kansen. Deze week wordt onder andere het voorlezen gepromoot door middel van voorleesmarathons. Doe mee of ga zelf voorlezen op een school of in een verzorgingstehuis. Geen tijd begin september? Plan deze activiteit rustig een weekje later. 2013 is namelijk het Jaar van het Voorlezen.

Ook degenen die het belang van lezen wel zien, maar liever actief bezig zijn, kunnen dit jaar hun hart ophalen. Van 2 tot en met 13 oktober is het Kinderboekenweek. Door het thema 'Sport en spel' leent deze week zich niet alleen voor het promoten van lezen, maar ook voor het organiseren van een sport- en spelmiddag. Want sporten is goed voor mensen, voor jong én oud. Plan een middag in een grote speeltuin of houdt een voetbal- of damtoernooi. De winnaars gaan natuurlijk naar huis met een goed boek!

In veel gemeenten in Nederland wordt op zaterdag 14 september de Dag van de Democratie gevierd (officieel zondag 15 september). Deze dag biedt een mooie gelegenheid om de betrokkenheid bij de lokale democratie te vergroten. Dé dag dus om in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen het CDA te laten zien. Bekijk op de website van organisator ProDemos of jouw gemeente meedoet, of ga zelf de straat op om mensen in jouw gemeente te laten weten dat de verkiezingen eraan komen.

Liever een goede buur dan een verre vriend. Met als thema 'koppen bij elkaar' wordt dit jaar op zaterdag 21 september de achtste BurenDag georganiseerd. Onder het genot van een kopje koffie bijpraten op het grasveldje om de hoek of actief aan de slag met het schoonmaken van de straat: BurenDag brengt buren met elkaar in contact.

Vrijwilligers bedanken kan elke dag, maar december biedt een goede gelegenheid dat daadwerkelijk eens te doen: 7 december is namelijk Nationale Vrijwilligersdag. Door het hele land worden vrijwilligers in het zonnetje gezet. Aangezien het CDA het toejuicht als mensen zelf verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en voor de samenleving is dit hét moment die vrijwilligers te bedanken met bijvoorbeeld een bloemetje. Of haak aan bij de Dag van de Mantelzorg op 10 november. Denk ook eens aan een thema-avond, waarop vrijwilligers elkaar kunnen ontmoeten en gemeenteraadsleden kunnen inventariseren tegen welke problemen zij aanlopen in hun werk en wat hier aan gedaan kan worden.

Zelf als vrijwilliger aan de slag? Op Nationale Ouderendag (4 oktober) worden in twintig gemeenten in Nederland wensen van ouderen wensen van ouderen in vervulling gebracht. Een dag in het belang van ouderen in onze samenleving mag het CDA natuurlijk niet geruisloos voorbij laten gaan. Meld je aan om te helpen de wensen te vervullen of neem de voorzieningen voor ouderen in jullie gemeente eens onder de loep.