De leden van het CDA

Het CDA voert campagne in de provincie Noord-Brabant. Het is tweede provincie die het CDA aandoet tijdens de CDA Regiotour.

De leden maken het CDA tot de (politieke) vereniging die zij is! De lokale afdelingen en haar leden zijn de basis van de partij. Het boeien, binden en behouden van (nieuwe) leden is essentieel. Actieve leden vormen het gezicht van het lokale CDA; de fractieleden en wethouder(s) voorop. Het is daarom van groot belang dat het CDA en de lokale afdeling steeds weer nieuwe mensen aan zich bindt.

Een goed ledenbeleid bestaat uit drie onderdelen: ledenzorg, ledenbinding en ledenwerving. Dat is in principe ook de volgorde waarin deze activiteiten moeten plaats vinden. (1) Eerst zorgen dat de afdeling betrokken is bij de bestaande leden. (2) Daarna zorgen dat de leden zich verbonden weten met de afdeling door een boeiend (politiek) verenigingsleven. (3) Als deze zaken op orde zijn kan gewerkt worden aan het werven van nieuwe leden, hen moet immers wel iets geboden worden. De drie verschillende onderdelen zijn dus nauw met elkaar verbonden.

Ledenadministratie

Alle informatie over de leden- en contributieadministratie vindt u in het Handboek Leden- en Contributieadministratie 2014. Wijzigingen in uw ledenbestand kunt u doorgeven aan de Ledendesk via leden@cda.nl

Ledenwerving

Wij maken het u graag gemakkelijk. Alles om leden te werven hebben wij al voor u gemaakt.

Ledenbinding

Een lid werven is een eerste stap, een lid behouden de volgende. Contact met nieuwe en bestaande leden is voor het bestuur van een afdeling heel belangrijk. Zonder contact geen binding en zonder binding geen betrokkenheid.

Spelden

Aan CDA'ers die jarenlang actief zijn geweest voor de partij kan een zilveren of gouden CDA-speld worden toegekend. Deze moet aangevraagd worden door een CDA-afdeling of ander partijverband.