Werken aan een clubgevoel

Ledenwerving en ledenbinding horen bij elkaar. Een lid werven is een eerste stap, een lid behouden de volgende. Contact met nieuwe en bestaande leden is voor het bestuur van een afdeling heel belangrijk. Zonder contact geen binding en zonder binding geen betrokkenheid. En dat is juist van groot belang om een clubgevoel te creëren.

Warm welkom nieuwe leden!

Als je ergens nieuw bent, is het heel plezierig dat je je welkom voelt. Wacht daarom niet af als u een nieuw lid heeft in uw afdeling, maar neem contact met hem/haar op. Het makkelijkst is telefonisch of per mail contact met hen op te nemen. Telefonische contact heeft hierbij de voorkeur omdat dit een stuk persoonlijker is en er ook gelijk sprake is van tweerichtingsverkeer.

Om er achter te komen wat voor leden u 'in huis hebt' en wat hun wensen zijn, kunt u een enquête uitzetten onder uw leden.

Verwelkom overigens ook leden die via een verhuizing nieuw in uw afdeling zijn.

Vanuit het Partijbureau wordt naar ieder nieuw lid na een half jaar een gepersonaliseerde mail gestuurd met daarin de vraag hoe het lidmaatschap bevalt. Deze meer persoonlijke manier van contact zoeken wordt gewaardeerd. Leden merken dat hun mening er toe doet. Er wordt naar hen geluisterd. Een warm welkom creëert een wij-gevoel.

Kennismakingsbijeenkomst nieuwe leden

Veel afdelingen organiseren speciale bijeenkomsten voor nieuwe leden. Zo kunt u uw nieuwe leden leren kennen, én kunnen de nieuwe leden kennis maken met het CDA.

Bij de organisatie van een dergelijke bijeenkomst kunt u gebruik maken van het draaiboek kennismakingsbijeenkomst  (.doc).

Materialen voor ledenbinding

Om het u zo makkelijk mogelijk te maken om uw leden te binden en te boeien, zijn er diverse brochures en materialen ontwikkeld om u te helpen bij ledenbinding. Alle materialen zijn gratis, al geldt er wel voor bepaalde producten een maximum en betaalt u in de webwinkel de handling- en verzendkosten.

Op dit moment is beschikbaar in de webwinkel:

• Hoera, een nieuw lid! En nu? - Tips voor het verwelkomen van nieuwe leden in uw afdeling
  • 10 tips voor ledenbinding - ideeën voor ledenbindende activiteiten in uw afdeling
  • Felicitatiekaart
  • Sterktekaart