Enige tijd geleden heeft het CDA partijbureau de inspiratiewaaier uitgebracht: een verzameling activiteiten uit het land, voor en door afdelingen om als CDA zichtbaar en betrokken te zijn in uw gemeenschap. Deze ideeën zijn prima één-op-één over te nemen, maar kunnen ook dienen ter inspiratie.

De inspiratiewaaier is nu ook digitaal te raadplegen. Hieronder vindt u een selectie van de activiteiten, onderverdeeld naar thema. Het is ook mogelijk de activiteiten te bekijken gesorteerd naar de kosten ervan; daarvoor klikt u hier.

Enkele algemene tips
* Stel de activiteiten open, introducés zijn van harte welkom! Laat ieder lid een belangstellende meenemen: broer/zus, vriend/vriendin, kind/kleinkind, buurvrouw/buurman, misschien wel een bekende van de sportclub, enzovoorts.
* Zorg bij iedere activiteit voor een presentielijst, zodat u de gegevens van nieuwe belangstellenden kunt verzamelen. Ook handig: zorg dat er ledenwerfkaarten aanwezig zijn.
Follow up: zorg dat belangstellenden een uitnodiging voor een volgende activiteit krijgen en/of stuur ze een lokale nieuwsbrief.
Als lokale CDA-afdeling kunt u (onder voorwaarden) subsidie aanvragen voor activiteiten. Klik hier voor meer informatie.

Ter inspiratie

CDA, politiek, politicus, campagne, verkiezingen, tweede kamer, politieke partij

De straat op

Als lokale CDA-afdeling wilt u uw ideeën natuurlijk onder de aandacht van zoveel mogelijk mensen brengen. Ga het gesprek aan met de inwoners van uw gemeente op straat met het uitdelen van kaarsen bij wijze van kerstgroet of nodig mensen uit aan te sluiten bij een CDA-fietstocht langs alle successen van uw fractie van de afgelopen periode.

Luisterend oor

Politiek is niet alleen iets voor in de raadszaal. De echte verhalen komen natuurlijk van de inwoners van uw gemeente zelf. Vraag mensen op een informatiemarkt bijvoorbeeld de onveilige situaties in hun omgeving aan te geven op een grote kaart. Een keer iets anders doen dan met een standje in de stad staan? Nodig mensen uit naar u te komen tijdens een zzp-café.

Steuntje in de rug

Het CDA juicht het toe als mensen zelf verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en voor de samenleving. Organiseer dus ook eens een activiteit voor vrijwilligers. Laat bijvoorbeeld zien dat het CDA ze waardeert door die supervrijwilligers bij u in de gemeente te bedanken met een lekkere taart. Zelf als vrijwilliger aan de slag kan natuurlijk ook! Sluit als CDA-afdeling bijvoorbeeld eens aan bij NL Doet.

Bijzonder gezellig

Politiek is natuurlijk een serieuze aangelegenheid, maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor gezelligheid. Het kan uw lokale afdeling ook zeer ten goede komen om mensen eens anders te spreken dan in een officiële setting. Ga met elkaar de strijd aan in een politieke pubquiz in plaats van tijdens een vergadering of organiseer een kinderboerderij-/speeltuinfeest voor kinderen die niet met vakantie gaan.

En u?

Heeft u ook een goed idee dat u met alle andere afdelingen wilt delen? Klik hier om uw idee in te sturen!

Overige ideeën

Campagnevoeren kan op allerlei verschillende manieren gebeuren met als gemene deler de zichtbaarheid van het CDA.