09 juli 2017

Waterschapsbelastingen

Waterschapsbelastingen: Geen onredelijke buitensporige verhoging voor één categorie!

Het bestuur van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht streeft naar een zeer geleidelijke tariefontwikkeling en een zeer beperkte verhoging van de waterschapsbelastingen (met name ook de watersysteemheffing). Daar slaagt het algemeen bestuur bij waterschap Amstel, Gooi en Vecht ook in, maar specifiek voor de sector Ongebouwd is dit geheel anders. Door de uitholling van het draagvlak, de dramatische daling van het agrarisch areaal,door aanleg van nieuwe wegen en andere ruimte vragende infrastructuur, door de omzetting van agrarisch gebruikt terrein naar natuurterreinen (nog eens zeer versterkt door het Arrest van de Hoge Raad uit november 2014, lopen we bij waterschap AGV iedere keer, iedere vijf jaar, dat een nieuwe Kostentoedelingsverordening moet worden vastgesteld, als grondslag van de tarieven van de waterschapsbelastingen, aan tegen een forse verhoging voor de sector Ongebouwd.

De laatste boer verzuipt!

Hetzelfde deel van de totale taart, de totale opbrengsten van de waterschapsbelasting (watersysteemheffing) moet worden opgebracht door minder agrariërs. De laatste verzuipt,letterlijk, want dan zou hij/zij 100% moeten betalen. Voor onze agrariërs leidde dat bij de laatste vaststelling van de Kostentoedelingsverordening in het daaropvolgende jaar tot een stijging van 20%. Wij, vrijwel het gehele Algemeen Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht, vinden dat in strijd met redelijkheid en billijkheid. In 2018 dreigt dat voor 2019 opnieuw te gebeuren. En ook dit jaar, bij de vaststelling van onze Meerjarenbegroting, blijkt al tussentijds dat het systeem zo uitwerkt dat de categorie Ongebouwd een bovenmatige,bovengemiddelde stijging van de watersysteemheffing gepresenteerd krijgt.

De diepere oorzaak is gelegen in de verplichting die de waterschappen hebben in het toepassen van door de landelijke wetgever voorgeschreven regels voor de Kostentoedelingsverordening. De belasting van ingezetenen voor de watersysteemheffing is begrensd op 60%. Daar zitten we als AGV al op. Mogelijkheden om binnen de overige 40% te schuiven zijn er niet of niet meer, ook niet meer Tariefsdifferentiatie (voor het toepassen van een hoger tarief voor de eigenaren/beheerders van wegen binnen de sector Ongebouwd). Waarom heeft de landelijke wetgever de waterschappen daartoe verplicht? Dit is uit de tijd! De effecten, de specifieke uitwerking bij de waterschappen, zijn indertijd niet voorzien door de wetgever.

Wat moet er gebeuren?

Wachten op goede adviezen van de Commissie Aanpassing Belastingstelsel, CAB van de Unie van Waterschappen, heeft geen zin. Die zullen hoogstens een landelijk verdeeld beeld opleveren. De problematiek van de Kostentoedelingsverordening en van de uitholling van het draagvlak voor (agrarisch) Ongebouwd is bij andere waterschappen, wellicht m.u.v. Hollands Noorder Kwartier, niet zo prangend als bij waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Bij de laatste vaststelling van de Kostentoedelingsverordening (2014) was de teruggang van het agrarisch areaal meer dan 30%!!!

Nieuw regeerakkoord

Dus waar behoefte aan is: een minder dirigistische wetgeving vanuit Den Haag, het toestaan van meer maatwerk aan de waterschappen. Laat dat dan ook perfect samenvallen met de maatschappelijke behoefte aan minder strakke regulering, meer vertrouwen in de samenleving, ook een CDA-thema. De landelijke wetgever heeft met de introductie van het lijstenstelsel bij de waterschapsverkiezingen in 2008 ook de politieke afweging naar de waterschapsbesturen gebracht. Laat die afweging voor de heffing van waterschapsbelastingen dan ook meer op dat niveau plaatsvinden.

Het zou ons heel wat waard zijn als in het nieuwe Regeerakkoord een zin zou worden opgenomen over het toestaan van meer maatwerk voor lokale besturen, gemeentebesturen en waterschapsbesturen in het opleggen van lokale belastingen, dus ook de watersysteemheffing.

Op initiatief van PvdA, LTO en CDA is een motie met deze strekking door vrijwel het gehele Algemene Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht, inclusief de VVD, ondersteund en aangenomen in de AB-vergadering van afgelopen donderdagavond 6 juli. (De motie werd alleen niet ondersteund door de fracties van de Partij voor de Dieren en de Socialistische Waterschapsvereniging, 4 van de 30). Zie hier de tekst van de motie.

Zie de bijdrage van CDA-fractievoorzitter Wim Zwanenburg aan de vergadering van het AB van waterschap AGV, op 6 juli 2017, onder meer over de Meerjarenbegroting (zijn bijdrage,na 1.02.23 uur).

Voor de AGV Meerjarenbegroting, zie agendapunt 6, AB AGV. Zie ook:

https://www.cda.nl/agv/actueel/nieuws/pijnlijke-kostentoedeling-bij-prima-begroting-2014/

https://www.cda.nl/agv/actueel/nieuws/kosten-verdelen-en-solidariteit-niet-ondergraven/

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.