10 september 2018

Afgelasten van Amsterdam City Swim onderstreept noodzaak aanpak riooloverstorten

De zevende editie van de Amsterdam City Swim, die zondag zou worden gehouden, is vanwege slechte waterkwaliteit afgelast. De teleurstelling bij de deelnemers was groot. De CDA-fractie in het bestuur van het waterschap AGV dringt aan op het aanpakken van de riool overstorten en vergroting van de rioolcapaciteit, aanpassing aan de klimaatverandering. Gelukkig gaat de strijd tegen de spierziekte ALS wel door en was er een mooie opbrengst aan donaties.

Uitleg van Maarten Ouboter waarom Amsterdam City Swim niet door kon gaan, waterkwaliteit.

In de video legt 'waterprofessor' Maarten Ouboter van Waternet, de uitvoerende organisatie van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, uit waarom door de slechte waterkwaliteit de 7e editie van de Amsterdam City Swim helaas moest worden afgelast. Het water voldeed niet aan de zwemwaternorm, waardoor de gezondheid van deelnemers in gevaar kon komen. De oorzaak is gelegen in de extreme weersomstandigheden van de afgelopen zomer, eerst de extreme droogte en dan afgelopen week de extreme hoosbuien. Daardoor liepen de riolen over, de gracht is dan de nooduitlaat. En dat is maar goed ook, anders stroomt je wc-pot over. De waterkwaliteit wordt door het waterschap continu gemeten en de waterkwaliteit verbeterde de afgelopen dagen onvoldoende. De veiligheid en gezondheid van de deelnemers aan de Amsterdam City Swim mag niet in gevaar komen. Let op de grafiek! In het bestuur van het waterschap hebben al verschillende fractie gepleit voor de aanpak van riool overstorten. De kwaliteit van het oppervlaktewater kan nog beter, zie ook:

Waterkwaliteit

Hoe schoon is water bij het marine terrein

Nieuws City Swim 2018

Het Parool over  City Swim