17 oktober 2018

AGV-Commissie stelt concept-Strategie Bodemdaling vast en adviseert over beleidswijziging Nota Peilbeheer

In de commissievergadering van 11 oktober 2018 van waterschap AGV werd de Concept-Strategie Bodemdaling en de nieuwe Nota Peilbeheer besproken. De Nota Peilbeheer bevat een op termijn (2030) ingrijpende beleidswijziging. De bodemdaling zal niet geheel meer gevolgd worden door een peilverlaging. In vervolg op de commissievergadering besloot het Dagelijks Bestuur in de vergadering van 16 oktober tot ‘Terinzagelegging’.

Peilbeheer naar 75% in 2030
De huidige nota Peilbeheer dateert uit 2010. Er zijn twee belangrijke aanleidingen om de nota te actualiseren. Het waterschap AGV wil met de Strategie Bodemdaling en de nieuwe Nota Peilbeheer een duidelijk signaal afgeven aan de gebiedspartners, de andere overheden in het gebied, ieder hun eigen rol en verantwoordelijkheid te nemen om de bodemdaling te remmen zonder dat het waterschap daarbij het actueel grondgebruik technisch en financieel onmogelijk wil maken. AGV geeft zichzelf en zijn gebiedspartners ruim tien jaar de tijd om te komen tot afspraken over maatregelen om landgebruik, bodem en landschap veilig te stellen. Voorgesteld wordt om de bodemdaling na 2030 niet meer geheel te volgen en uit te gaan van een indexatie van 75%, waarbij het faciliteren van het actuele grondgebruik het uitgangspunt blijft. Concreet betekent dat als de bodem 8 cm daalt, het peil met 6 cm wordt verlaagd en de drooglegging 2 cm kleiner wordt. Als dit technisch of financieel onredelijk uitwerkt zal AGV hiervan afwijken om het actuele grondgebruik te blijven faciliteren.

Urgent probleem van bodemdaling en broeikasgassen
Bodemdaling is een steeds urgenter probleem, met name in de veenweidegebieden. Tot de negatieve effecten van bodemdaling behoort ook de uitstoot van broeikasgassen die vrijkomen door de inklinking van het veen. De landelijke en maatschappelijke aandacht voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen uit veengebieden is toegenomen. Waterschap AGV heeft een verantwoordelijkheid voor het vaststellen en handhaven van het peilbeheer in de polders. Het beleid wordt beschreven in de Nota Peilbeheer. In een eerdere beeldvormende sessie van het Algemeen Bestuur over de problematiek van de bodemdaling, begin 2018, kwam al naar voren dat er tijd nodig was voor de transitie naar een ander peilbeheer (niet meer automatisch ‘peil volgt functie’, het verder doorgaan met peilverlagingen na bodemdaling) en dat maatwerk per gebied nodig zou zijn. Dat een goede strategie om samenwerking met anderen, met name ook met ‘ruimtelijk regie-voerende overheden’ (provincie en gemeenten) vraagt. En dat verder kennisontwikkeling en het participeren in pilots met bodemdaling-remmende maatregelen, het monitoren van effecten van maatregelen en bodemdaling nodig zou zijn. AGV bespreekt bodemdaling in de bestuurlijke overleggen en platforms waarin AGV zelf of via de Unie van Waterschappen in is vertegenwoordigd. Waterschap AGV heeft de ambitie om een van de voorlopers zijn die komt met concrete voorstellen en maatregelen om de bodemdaling af te remmen.

Communicatie
Op korte termijn wil het waterschap met de Strategie Bodemdaling en de Nota Peilbeheer werken aan een actieve communicatie over de voorgestelde beleidswijziging via diverse media; de eigen site sociale media. Ook zullen er een aantal publieksinformatieavonden komen met interactieve sessies. Bestuurders van de betrokken provincies en gemeenten zullen proactief over het voorgenomen beleid worden geïnformeerd. Daarbij wil het waterschap mogelijk aansluiten bij al geplande bijeenkomsten/momenten van gemeenten, agrarische collectieven en natuur- en milieuorganisaties en natuurterreinen. De doelgroep taxateurs, rentmeesters en makelaars zal worden uitgenodigd voor een aparte informatiebijeenkomst op het kantoor van het waterschap AGV en Waternet.

Werken aan draagvlak en experimenteren
CDA-fractievoorzitter Wim Zwanenburg adviseerde het Dagelijks Bestuur te werken aan draagvlak voor het beleid. Hij citeerde daarbij Hans Mommaas, directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving, die onlangs waarschuwde voor een gebrek aan brede steun in de samenleving voor een ambitieuze klimaatbeleid. “Nederland moet omschakelen naar een post-fossiele economie, maar dit is een dusdanige ingrijpende operatie, dat die alleen kan slagen als de overheid ontzettend zorgvuldig te werk gaat”.

Zwanenburg: 'Burgers en bedrijven moeten niet het gevoel krijgen dat de lasten van de klimaattransitie oneerlijk worden verdeeld. Om de uitstoot van broeikasgassen fors te verminderen, is het noodzakelijk om de landbouwsector te hervormen en het energie- en industriebeleid te vernieuwen, maar daar moet je wel de tijd voor nemen en niet de illusie wekken dat je morgen voor alle problemen kant en klare oplossingen kan presenteren. De bodemdaling is al een proces van 1100 jaar. We weten nu meer over de gevolgen, maar we experimenteren nog met oplossingen, onderwaterdrainage, natte teelten e.d, maar nog niet meer dan dat. De huidige voorstellen van het DB zijn wel degelijk ambitieus”. Daarin verschilde de CDA-fractie duidelijk van mening met de PvdA-fractie. In de Commissievergadering adviseerde de PvdA-fractie negatief over de concept-Strategie Bodemdaling en de nieuwe Nota Peilbeheer, omdat zij die te weinig ambitieus vonden. De PvdA pleitte er voor snel met de peilverlaging te stoppen om de bodemdaling af te remmen. De meerderheid van de aanwezige bestuursleden steunde de voorstellen van het Dagelijks Bestuur.

Zie hier de link naar de Commissievergadering, agendapunt 6 en 7.