18 april 2015

CDA AGV in coalitie DB, coalitieakkoord bereikt

In het waterschap Amstel, Gooi en Vecht hebben VVD, PvdA, WaterNatuurlijk, CDA en de vertegenwoordiging van de geborgde categorie Ongebouwd (LTO = agrariërs) een definitief akkoord bereikt over het coalitieprogramma dat in de vergadering van het Algemeen Bestuur van 23 april a.s. besproken zal worden.

De komende dagen wordt nog wel onderhandeld over de portefeuilles en taakverdeling binnen het Dagelijks Bestuur. Voor het CDA zal Gerard Korrel opnieuw toetreden tot het Dagelijks Bestuur. Er is door Bureau Berenschot een integriteitsonderzoek gedaan naar de kandidaat-DB-leden en dat heeft voor onze kandidaat geen beletsel opgeleverd.

De CDA-AGV-waterschapsfractie is verheugd dat zij deel kunnen nemen aan deze coalitie en de fractie is van mening dat er ook voldoende prioriteiten en punten uit het CDA-verkiezingsprogramma terug te vinden zijn in dit coalitieprogramma "Waterbewust". Meer waterbewustzijn zal leiden tot nieuwe kansen en waardencreatie voor inwoners, agrariërs, bedrijven en recreanten. Kansen om te laten zien dat we voorop lopen op het terrein van innovatie en duurzaamheid, en dat AGV een belangrijke bijdrage levert aan de economie, ecologie en economie niet op gespannen voet te staan maar elkaar juist kunnen versterken. Onze regio wereldwijd koploper is met innovatieve oplossingen voor klimaatbestendige steden. Dat schoon water, duurzame landbouw en biodiversiteit juist voor een sterk stedelijk waterschap onmisbare ingrediënten zijn voor een duurzame toekomst. Waterschap Amstel, Gooi en Vecht opereert daarom vanuit de kernwaarden: veilig, schoon, mooi, zuinig en bedrijvig. Het betaalbaar houden van de waterschapslasten vraagt om een zakelijke benadering. En de positionering van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht als toekomstbestendige en professionele bestuurslaag vraagt om publieke herkenbaarheid en zichtbaarheid. De uitvoering van onze waterschapstaken door Waternet zal nadrukkelijker onder de vlag van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht gebeuren.

"Wij kunnen ons als CDA daar goed in herkennen. Wij zien uit naar een goede samenwerking met de andere partijen in het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht", aldus Wim Zwanenburg, fractievoorzitter van het CDA in het waterschapsfractie Amstel, Gooi en Vecht.

De vergadering van het Algemeen Bestuur van het waterschap AGV op 23 april is een openbare bijeenkomst, die begint om 20 uur en wordt gehouden op het Hoofdkantoor, Korte Oudekerkerdijk 7, Amsterdam.

De vergadering is ook te volgen via: agv.waterschapsinformatie.nl/vergadering/176919/Algemeen+bestuur+23-04-2015

Het coalitieprogramma kunt u hier downloaden.