23 april 2019

CDA AGV levert input formatieproces

CDA AGV levert input voor formatieproces DB waterschap.

De CDA-fractie in het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft bij de waterschapsverkiezingen op 20 maart 2 zetels behaald en daarmee verloor het CDA 1 zetel. In de afgelopen 10 jaar heeft het CDA in de coalitie die het Dagelijks Bestuur vormde steeds meegedaan, met Gerard Korrel als DB-lid namens het CDA. Op 21 maart werd door de nieuw verkozen waterschapsbestuurders een duiding gegeven van de uitslag van de verkiezingen, waarna door de grootste fractie, de VVD, een informateur werd aangesteld, de burgemeester van Oegstgeest, Emile Jaensch. Op 28 maart werd het nieuwe Algemeen Bestuur geïnstalleerd. Voor het CDA nemen Wim Zwanenburg en Astrid Verweij plaats in het bestuur. Fractievoorzitter Zwanenburg wil graag de samenwerking in de coalitie voortzetten.

Na de gesprekken van de informateur met alle fracties werd uit het verslag duidelijk dat VVD, WaterNatuurlijk, PvdA en Ongebouwd/LTO samen een DB willen vormen met 4 DB-leden. Zij moeten het nog wel eens worden over de portefeuilleverdeling. Formateurs Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) en Ruud Grondel (Water Natuurlijk) begeleiden de partijen bij het schrijven van een coalitieakkoord. Ze hebben ook de 11 partijen in het AB gevraagd welke prioriteiten zij willen stellen voor het nieuwe Bestuursakkoord. Daarbij gaan zij uit van de 16 vragen die informateur Jaensch in zijn advies heeft benoemd. Het resultaat moet een coalitieakkoord zijn met brede steun binnen het algemeen bestuur. Informateur Jaensch noemde als de belangrijkste onderwerpen voor de formateurs de veranderende rol van het waterschap, de Klimaatverandering, de invoering van de Omgevingswet in 2020 en de Digitalisering.

Het CDA heeft in het bestuur gepleit voor een DB bestaande uit 5 DB-leden, waaronder ook een vertegenwoordiger namens het CDA en de ChristenUnie, die tezamen ook 3 leden hebben, waarbij Jaap van As, nr. 3 op de kandidatenlijst voor het CDA bij de recente waterschapsverkiezingen als DB-kandidaat werd voorgesteld. Jaap van As zou dan een duaal DB-lid kunnen worden. Het waterschapsbestuur is, anders dan bij gemeenteraden en Provinciale Staten het geval is, monistisch, maar in de afgelopen bestuursperiode werd het dualisme ook al geïntroduceerd bij het waterschapsbestuur van AGV met DB-lid Peter Smit namens de VVD. Hij had wel stemrecht in het DB, maar niet in het AB. Daarbij werd afgesproken dat steeds minimaal 1 AB-lid van de VVD-fractie ook met het DB zou meestemmen, voor het geval er verschillende standpunten zouden zijn in het AB van het waterschap. Naar de mening van de CDA-fractie heeft dit, ondanks aanvankelijke bedenkingen, in de praktijk goed gewerkt. In de besprekingen in het nieuwe AB kreeg de kandidatuur namens CDA en ChristenUnie ook bijval van de fracties Bedrijven en 50Plus.

Op 23 april heeft het CDA gevolg gegeven aan de uitnodiging van de beoogde coalitiepartijen om een bijdrage te leveren voor het Bestuursakkoord en daarbij 5 prioriteiten aan te geven. Het CDA vindt veel zaken belangrijk, maar heeft als bijdrage voor het Bestuursakkoord gekozen voor een vijftal punten, toegespitst op 1. Waterinformatie en participatie, 2. Draagvlak creëren bij uitvoering Strategie Bodemdaling, 3. Klimaatadaptatie, waterberging, bestrijden wateroverlast, 4. Waterkwaliteit, Deltaplan Amstel, maar ook verbeteren waterkwaliteit 'kleine wateren' en 5. De bestrijding van exoten.

Op de nieuwspagina van het waterschap zijn alle bijdragen van de fracties en ook de brieven van de stakeholders terug te vinden.

Zie ook: de standpunten in ons verkiezingsprogramma en onze standpunten op alfabet.