11 juni 2019

CDA AGV ondersteunt nieuw Bestuursakkoord met stevige kritiek

Op 11 juni werd het nieuwe Dagelijks Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht gekozen door het Algemeen Bestuur, nadat eerder die avond het nieuwe Bestuursakkoord werd vastgesteld.
De nieuwe coalitie is een voortzetting van de vorige coalitie, zonder het CDA. De nieuwe coalitie bestaat nu uit vier partijen: VVD, PvdA, Water Natuurlijk en Ongebouwd-LTO. Het CDA is sinds de waterschapsverkiezingen in het bestuur van waterschap AGV vertegenwoordigd met 2 zetels, 1 minder dan voor de verkiezingen.

Fractievoorzitter Wim Zwanenburg nam geen afstand van het nieuwe Bestuursakkoord maar uitte wel stevige kritiek op de soms ronkende formuleringen.: "Het is toch te veel van: we gaan het anders doen, we gaan het beter doen, er moet een cultuurverandering komen e.d.. Ambities zijn prima, maar deze toonzetting vinden wij storend. Het DB wordt gevormd door 4 van de partijen die ook in de vorige coalitie van 5 partijen zaten. Dan kan je het toch niet geheel anders gaan doen? Temeer daar de vorige coalitiepartijen ook allen met grote tevredenheid terugkeken op de behaalde resultaten, het Jaarverslag 2018 en de Bestuursrapportage (jan-april 2019)".

"Als je aan het begin van een nieuwe bestuursperiode staat zeg je natuurlijk dat je een extra stap wil zetten. Je moet het beleid ook aan je achterban verkopen. En dan moet het groener, greenwashing van bestaand beleid dus. Oude wijn in nieuwe ‘groene’ zakken……Sommige formuleringen trachten te verwoorden alsof het om nieuw beleid gaat, terwijl het al bestaand beleid is".

"In hoofdlijnen kunnen we ons vinden in dit Bestuursakkoord. Wij zijn het ook eens met de nieuwe coalitie dat mede door de klimaatverandering de klassieke kerntaken van het waterschap zich verder ontwikkelen en dat er dus nieuwe taken bijkomen".

"Wij vragen ons echt af hoe partijen die altijd aandringen op lage lasten zoals de VVD en zoals ook de fractie Ongebouwd-LTO dit voor hun rekening kunnen nemen? Het is nog al makkelijk om zo het geld bij de burger vandaan te halen!" "Er komt heel veel geld door de WOZ en aantallen inwoners bij AGV binnen". "Wij vinden het beter om meevallers te gebruiken om de schulden af te bouwen en onze financiële positie te verbeteren".

"Anderzijds: wat moet, dat moet! Aan verdere verbetering van de waterkwaliteit is ons beslist veel gelegen. Om de KRW-doelstellingen te halen e.d.. Maar niet per se, om het beleid zogenaamd meer ambitieus, meer zogenaamd meer ‘groen’ of meer natuurvriendelijk of diervriendelijk te laten zijn! ".

"U noemt de Bodemdaling 34 keer! Maar nergens wordt meer direct verwezen naar de Strategie Bodemdaling, die het vorige bestuur nog zeer recent heeft vastgesteld. En u wilt een nieuwe aanpak van de Bodemdaling al in 2021 gaan evalueren! Dat is binnen twee jaar. Wij zijn al blij als er dan al een aantal pilots zijn uitgerold. Het vergt immers grote investeringen. Door nu al voor 2021 een evaluatie aan te kondigen, ondergraaft u het draagvlak i.p.v. dat u het versterkt!".

"U schrijft dat uw kennis gaat delen met anderen, maar vaak is het juist zo we zelf ook nog de nodige kennis moeten ontwikkelen. U schrijft terecht “dat nog maar moet blijken of een constant hogere grondwaterstand echt leidt tot minder bodemdaling, veenafbraak en uitstoot van broeikasgassen”. We moeten op dit gebied inderdaad nog veel kennis ontwikkelen, ook op het gebied van hydrologie!".

"Het Bestuursakkoord dat voor ons ligt bevat nogal wat pretenties. Als het gaat om aanpassing aan de klimaatverandering, het inzetten van de energietransitie, kringloopeconomie, duurzaamheid, behoud en herstel van de biodiversiteit en verbetering van de waterkwaliteit  wensen wij het nieuwe Dagelijks Bestuur veel succes. We hopen dat u behoedzaam opereert zodat u het draagvlak voor het noodzakelijke beleid niet zult verspelen. Het afscheid van onze DB-zetel, met dank aan de grote inzet van Gerard Korrel, stemt ons weemoedig. De CDA-fractie zal uw beleid zeer betrokken blijven volgen, we zullen u aanmoedigen en stimuleren en waar nodig zullen wij alternatieve voorstellen en amendementen indienen bij de uitgewerkte beleidsvoorstellen. Uiteindelijk dienen de belangen van onze inwoners centraal te staan, voor een land dat we door willen geven!".

Zie hier de link naar het video-verslag van de extra ingelaste AB-vergadering van waterschap AGV.

Zie hier de link naar het nieuwe Bestuursakkoord 'Waterbetrokken' 2019-2023 van waterschap Amstel, Gooi en Vecht.

Lees hier de volledige kritische bijdrage van de CDA-fractie n.a.v. het nieuwe Bestuursakkoord.

Zie hier de link naar de eerdere bijdrage van het CDA in het formatieproces bij waterschap AGV.

Zie hier de link naar de terugblik van Gerard Korrel op zijn bestuursperiode bij waterschap Amstel, Gooi en Vecht.

De CDA-fractie in waterschap Amstel, Gooi en Vecht bestaat uit de 2 algemene bestuursleden Wim Zwanenburg (fractievoorzitter) en Astrid Verweij-Bouwman en de 2 aanvullende Commissieleden Thijs Nell en Ron Wever.