14 november 2019

CDA AGV stelt vragen over stikstofuitstoot door waterschappen

Op 29 mei 2019 heeft de Raad van State het Programma Aanpak Stikstof (PAS) ongeldig verklaard. Op 19 oktober stelde CDA-(duo)fractielid Thijs Nell vragen aan het dagelijks bestuur van het waterschap AGV over de stikstofuitstoot door de waterschappen, vooral door de afvalwaterzuiveringssystemen. Het Adviescollege Stikstofproblematiek gaf in een rapport in september 2019 aan dat de stikstofuitstoot drastisch verlaagd moet worden in Nederland.  De CDA-fractie heeft daarom een aantal vragen opgesteld om te bezien wat het waterschap Amstel, Gooi en Vecht hier nog aan zou kunnen doen, om de stikstofemissie van onze RWZI’s nog te verminderen.  Zie hier de vragen van de CDA-fractie.

Deze vragen werden voorafgaand aan de Commissievergadering van 13 november beantwoord door het Dagelijks Bestuur. Kernpunt uit de beantwoording door het DB was dat de stikstofproblematiek voor de waterschappen, vooral voor de afvalwaterzuiveringssystemen relatief beperkt is.

Als de ammoniak uitstoot van alle RWZI’s van Nederland bij elkaar wordt opgeteld bedraagt de uitstoot in de orde van grootte van 1/100.000 van de totale uitstoot van ammoniak in Nederland. Verdere vermindering van deze hoeveelheid lijkt niet in verhouding te staan tot de kosten die nodig zijn om dit te realiseren, en levert bovendien een minimale bijdrage aan het verminderen van de problemen met stikstofdepositie in Nederland. Hier vindt u de complete antwoorden van het DB van AGV.

Bij de beantwoording van de vragen werd ook verwezen naar een Factsheet Stikstofbronnen, t.b.v. 2de Kamer Commissie Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Tijdens de Commissievergadering op 13 november werd ook gesproken over de Stand van zaken m.b.t. tot de PAS (Programmatische Aanpak Stikstof) en de gevolgen voor projecten van het waterschap. Zie hier de link naar de documenten en de beraadslagingen van deze vergadering, zie daar agendapunt 6.

Thijs Nell publiceerde eerder op LinkedIn een artikel over zijn visie op de natuur en de stikstofproblematiek.

Zie ook documenten van de Rijksoverheid en documenten van de Unie van Waterschappen.