08 oktober 2015

CDA AGV wil meer sober beloningsbeleid bij directie Waterschapsbank

In de Algemeen Bestuursvergadering van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht van 8 oktober 2015 kwam een motie van de PvdA-fractie aan de orde over het beloningbeleid van de directie van de Nederlandse Waterschapsbank (WNB). Dit naar aanleiding van de uitkomst van de discussie over het beloningsbeleid van de Nederlandse Waterschapsbank in de bijzondere aandeelhoudersvergadering van 14 september 2015. De Nederlandse waterschappen zijn voor 81% de aandeelhouders van de NWB.

Motie Beloningbeleid

In de motie wordt er door het AB bij het DB van AGV op aangedrongen om in de aandeelhoudersvergadering van 2016 het voorstel in te dienen om binnen nu en 5 jaar het beloningsbeleid van de directie opnieuw te evalueren. In de motie wordt uitgesproken dat het AB van waterschap AGV van mening is dat de uitkomst van de bijzondere aandeelhoudersvergadering van de NWB over  het beloningsbeleid van de directie onbevredigend is omdat zij onvoldoende aansluit bij de geest van de Wet Normalisering Topinkomens (WNT).

De CDA-fractie in het bestuur van het waterschap AGV heeft de motie van de PvdA gesteund. In het AB  was zeer brede steun voor de motie en stemde alleen de VVD-fractie tegen, zodat de motie werd aangenomen. De motie werd overgenomen door het DB.

In het algemeen vallen banken vallen niet onder de WNT, ook niet banken die volledig in het bezit zijn van overheden, zoals de NWB. Het CDA heeft altijd in alle geledingen en vertegenwoordigingen opgeroepen tot een beheerst beloningsbeleid. Het is echter niet aan de overheid om bij een bank het beloningsbeleid te bepalen., de eerste verantwoordelijkheid ligt bij de Raad van Commissarissen van de bank (bij ABN zagen we dit overigens mis gaan, zij keurden een salarisverhoging goed die maatschappelijk niet uit te leggen was. De verantwoordelijk commissaris is toen ook opgestapt). Zij maken de afweging tussen een redelijk salaris en of voor welk salaris welke bestuurders aangetrokken kunnen worden. Bij de NWB gaat het om een balanstotaal van € 90,2 miljard per ultimo juni 2015. Hoewel de NWB maar een beperkt aantal werknemers heeft, heeft de NWB wel een brede verantwoordelijkheid. De NWB is bank echter vooral een bank van en voor de overheid. Een salaris van de directie dat de honorering van de Minister –President ruim overtreft (272.000 euro bruto per jaar voor de directievoorzitter en 85% daarvan voor de overige leden van de directie) pas daar niet bij.

Zie hier de motie van de PvdA.

Zie hier de link voor het videoverslag van de AB-vergadering van AGV op 8 oktober

De motie over het beloningsbeleid bij de AGV betreft agendapunt 15a.