25 november 2016

CDA-fractie Amstel, Gooi en Vecht bezorgd over Nederlandse Waterschapsbank

Bij de algemene beschouwingen in het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht bij het vaststellen van de Begroting 2017 heeft de CDA-fractie zich bezorgd uitgelaten over de kredietverlening door de Nederlandse Waterschapsbank (NWB).

Fractievoorzitter Wim Zwanenburg was met name kritisch over de relatief omvangrijke kredietverlening van de waterschapsbank aan de woningbouwcorporaties. “Bij de onderverdeling naar sectoren zou je verwachten dat de waterschappen de belangrijkste klantenkring van de NWB vormen, maar in 2015 jaar werd 50% van de totale verstrekte leningen door de bank aan de woningcorporaties verstrekt. Het aandeel van de waterschappen bedroeg slechts 27%. Ten opzichte van andere waterschappen is het waterschap Amstel, Gooi en Vecht slechts een bescheiden, kleine aandeelhouder, maar bij de financiering van de langetermijninvesteringen doet waterschap AGV toch een omvangrijk beroep op de kredietverlening door de Nederlandse Waterschapsbank (NWB)”.

Zwanenburg constateerde bovendien dat momenteel in meerdere verkiezingsprogramma's, maar m.n. die van regeringspartijen VVD en PvdA, wordt gezinspeeld op de maatschappelijke behoefte aan investeringen in grote duurzame en infrastructurele projecten, waarvoor een fonds of een nieuwe bank zou moeten worden opgericht waarin de NWB dan zou moeten opgaan en waar naast participatie van overheden (als aandeelhouder) ook private middelen bijvoorbeeld vanuit de sfeer van pensioenfondsen bij elkaar gebracht zouden moeten worden. Zwanenburg: “Wij vrezen dat daarmee de gezonde en goedkope financiering van de waterschappen zelf in de waagschaal wordt gesteld. Dat de critici en voorstanders van een breder fonds of bank voor financiering van maatschappelijk wenselijke projecten impliciet gelijk krijgen omdat de NWB toch al een te brede diversificatie van de kredietportefeuille heeft. Wij hebben vernomen dat er een actieve maatschappelijke lobby gaande is vanuit VNO/NCW om te komen tot oprichting van een brede bank of maatschappelijk fonds en ook in het conceptverkiezingsprogramma van het CDA zie ik daar sporen van terug, al wordt in de laatste niet voorgesteld om de NWB als afzonderlijke entiteit maar op te heffen. Ik wil hier ernstig voor waarschuwen: ‘You are loosing control!’. En dat na de bankencrisis., tegen de trend van verbetering van toezicht en de behoefte aan transparantie in”.

Zwanenburg riep de portefeuillehouder Financiën in het dagelijks bestuur van het waterschap om zijn zorgen over te brengen bij de directie en Raad van Commissarissen van de Nederlandse Waterschapsbank: “Onze goedkope financiering mag niet in gevaar komen, weest op uw hoede!”.

De CDA-fractie kreeg in het bestuur van het waterschap op dit punt bijval van de andere fracties. Ariane Hoog (Financiën, VVD) deed de toezegging de zorgen van het bestuur over de NWB over te brengen aan de vergadering van aandeelhouders van de NWB.

Verdere informatie:

Wim Zwanenburg Voorzitter CDA-fractie in het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht  www.facebook.com/CDA.AGV, @CDAwatersfrAGV, 0642350938

Klik hier voor het opinieartikel van mijn hand over de NWB, dat op 16 december is verschenen in het blad Binnenlands Bestuur.

Lees hier de link naar de volledige algemene beschouwingen van de CDA-fractie in het algemeen bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht.