27 november 2014

CDA-fractie stemt in met Begroting AGV 2015

De Begroting 2015 is de laatste begroting van het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) die nog onder verantwoording van het huidige Dagelijks Bestuur is opgesteld. Op 18 maart 2015 zijn de Waterschapsverkiezingen en daarna wordt een nieuwe coalitie, een nieuw Dagelijks Bestuur gevormd. De begroting bevat de voor het jaar 2015 benodigde budgetten voor de uit te voeren taken. Met de uitkomst van de coalitiebespreking na de verkiezingen kan in deze Begroting nog geen rekening worden gehouden.

AGV is zich bewust van de ontwikkelingen in de waterwereld, maar ook van de economische ontwikkelingen. Vooral de druk op de nationale koopkrachtontwikkeling vraagt een ingetogen tarievenbeleid. AGV staat voor de uitvoering van een aantal wettelijke taken en laat niet na om in de uitvoering te kijken naar de noodzaak van de te treffen maatregelen en naar een efficiënte uitvoering. Het kader voor de uitvoering van de waterschapstaken bestaat uit Europese richtlijnen en wetten (zoals onder andere de Kaderrichtlijn Water), nationale wetten en plannen (onder andere de Waterwet en het Nationaal Bestuursakkoord Water), provinciale verordeningen (Waterverordening) en “eigen regelgeving” van AGV, zoals de Keur en het Waterbeheerplan, maar ook het verlengd Coalitieakkoord 2013-2015.

Beperkte lastenstijging

De kosten per taak, inclusief de inkomstenderving wegens kwijtschelding en oninbaar, moeten worden goedgemaakt door de opbrengsten uit de op te leggen waterschapsbelastingen, te weten de zuiveringsheffing en de watersysteemheffing. Op basis hiervan zijn de tarieven bepaald en is een prognose van de tarieven tot en met 2019 gegeven.

Het belangrijkste feit is dat het tarief van de zuiveringsheffing en de verontreinigingsheffing in 2015 kunnen dalen van € 54,- naar € 53,76 per vervuilingseenheid. Bij de watersysteemheffing is er een stijging van 4,1%. Deze tariefstijging wordt voor ongeveer 4% veroorzaakt door de bijdrage aan het Hoog Water Beschermingsprogramma (HWBP). Zonder deze bijdrage zou de tariefstijging uitkomen op 0,1%. Het gewogen gemiddelde van de stijgingspercentages van de zuiveringsheffing en de watersysteemheffing komt voor 2015 uit op 2% ten opzichte van de tarieven 2014.

Onevenwichtige tariefontwikkeling door verplichte Kostentoedeling

De CDA-fractie stemt in met deze Begroting 2015 en met de Bestuursrapportage (over het lopende jaar tot en met september).

De CDA-fractie dringt bij het Dagelijks Bestuur van AGV aan om via de Unie van Waterschappen en in de directe contacten met de Haagse politiek sterk voor een wijziging van het belastingstelsel voor de waterschappen te bepleiten.

De waterschappen en ook AGV zijn op grond van wetgeving verplicht een Kostentoedelingsverordening vast te stellen, waarop de tarieven voor de verschillende categorieën waterschapsbelastingplichtigen (ingezetenen, gebouwd, ongebouwd, natuurterreinen) zijn gebaseerd. De tariefontwikkeling kan daardoor zeer sterk uiteenlopen, wij achten dat onevenwichtig, onbillijk en onrechtvaardig. De categorie Ongebouwd heeft vorig jaar voor de watersysteemheffing een tariefsverhoging van 20,5% voor de Watersysteemheffing voor de kiezen gekregen, dit jaar weer een verhoging van 4,3%. Dit is substantieel hoger dan de ontwikkeling voor de overige categorieën. (Zie pag. 69 van de Begroting 2015). Dit wordt veroorzaakt doordat een forse verschuiving plaatsvindt van agrarisch areaal naar Natuurterreinen. Natuurterreinen worden met een heel laag tarief belast. De agrariërs (categorie Ongebouwd) die overblijven moeten als geheel nog steeds hun totale deel van de Kostentoedeling opbrengen. Het aan Ongebouwd opgelegde deel van de kosten van het waterschap (voor het watersysteembeheer), wordt omgeslagen over een voortdurend steeds geringer aantal resterende hectaren. Deze systematiek loopt vast bij waterschap AGV. De recente uitspraak van de Hoge Raad werkt zelfs een verdere stijging van de tarieven in de hand, omdat opnieuw een fors deel van het areaal naar Natuurterreinen verplaatst.

Betere samenwerking tussen gemeenten en Waternet?

De CDA-fractie is over het geheel genomen toch redelijk tevreden is over de tariefontwikkeling. Voor een deel komt dit door de besparingen bij Waternet, door de formatiereductie, maar de meevallers van de laatste jaren komen toch vooral door lagere kapitaallasten, de factor lagere rente en getemporiseerde of achterblijvende investeringen. Een van de doelstellingen van het Nationaal Bestuursakkoord Water was dat de waterschappen nieuwe besparingen moesten opleveren door een grotere efficiency, door samenwerking in de waterketen? Wij vragen ons af of ook bij ons waterschap de samenwerking en de efficiency nog verder toeneemt. De Visitatiecommissie Waterketen, de commissie-Peijs, zal eind dit jaar het definitieve rapport opleveren. Wij zijn benieuwd of niet alleen de uitgangssituatie bij AGV, Waternet en de gemeente Amsterdam tot voorbeeld wordt gesteld, maar of door de Adviescommissie ook wordt waargenomen dat er voortgang van de samenwerking in de waterketen plaatsvindt. Boekt het BOWA, het bestuurlijk overleg van het waterschap AGV en de gemeenten resultaten die verder gaan dan intenties?

Innovaties en duurzaamheid

Het CDA wil graag dat het waterschap Amstel, Gooi en Vecht als een betrouwbare partner wordt gezien, met andere belanghebbenden en ook in de samenwerking met andere overheden. Samenwerking met externe partijen op basis van wederzijds respect. Co-creaties vergt experimenteerruimte. Zoek op wie mee willen doen, durf zelf ook ondernemend te zijn en durf ook af en toe iets fout te zien gaan. Innovatie is overigens geen doel op zich, maar om te komen tot een verduurzaming van onze samenleving, een duurzame verbetering van ons leefklimaat en de waterkwaliteit. Innoveren kan niet zonder leren en leren doen we het meest van onverwachte uitkomsten, soms ook van een flinke tegenslag. Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht is met de uitvoeringsorganisatie Waternet een van de toonaangevende waterschappen in Nederland. Bij deze positie past ook dat het waterschap zich profileert met innovatieve ontwikkelingen. Innoveren vraagt ook om experimenteren en het beheerst omgaan met risico’s. Risico’s zijn bij innovatie nooit uit te sluiten. Wij hopen dat (een verbetering van) het projectmanagement ook zal bijdragen aan het beheersen van de risico’s.

Zie hier het videoverslag van de Algemene Beschouwingen bij AGV, kijk bij het agendapunt Begroting

Zie hier de (volledige tekst van de) Algemene Beschouwingen van fractievoorzitter Wim Zwanenburg

Zie hier de Samenvatting van de Begroting

Zie de volledige tekst van de Begroting van waterschap Amstel, Gooi en Vecht