10 juli 2018

CDA fractie tevreden over beleid en positief jaarresultaat 2017

Op 5 juli stelde het Algemeen Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht de jaarstukken over 2017 vast. Deze werden eerder uitgebreid(er) besproken in de Commissievergadering van 6 juni. De jaarstukken bevatten een financiële verantwoording over 2017, waarbij ook inzicht gegeven werd in de behaalde doelstellingen en gerealiseerde effecten. Zo zette het bestuur van het waterschap het afgelopen jaar extra middelen in op relatiebeheer met gemeentebestuurders en inwoners, (Public Affairs), aanpassing aan de klimaatverandering (‘klimaatadaptatie’), het bevorderen van het waterbewustzijn en de samenwerking in de regionale (afvalwater)keten en de internationale samenwerking. AGV tracht de stijging van de waterschapslasten te beperken door besparingen die de hogere lasten van extra uitgaven kunnen beperken. Bij de uitwerking van het Bestuursakkoord AGV 2015-2019 hebben de coalitiepartners die het dagelijks bestuur van het waterschap vormen een totale besparing van € 8,7 miljoen gedurende deze bestuursperiode afgesproken. AGV tracht € 3,5 miljoen te besparen op de eigen kosten, door het budget bestuurskosten met € 0,3 miljoen te verlagen en door over de periode 2016-2019 € 5 miljoen besparingen te plannen op door (de uitvoerende organisatie) Waternet doorberekende taak- en apparaatskosten. We vragen aan Waternet om voortdurend de organisatie te verbeteren en de doelmatigheid te vergroten.

De rekening van baten en lasten kwam over 2017 € 5,6 miljoen voordeliger uit dan was begroot en sluit daarmee op een voordelig saldo van € 4,4 miljoen (werkelijke kosten minus werkelijke opbrengsten). Het laatstgenoemde bedrag is het resultaat inclusief de begrote onttrekking aan de tariefegalisatie-reserves (€ 1,2 miljoen). Het voordelig resultaat van de rekening van baten en lasten (€ 5,6 miljoen) van het waterschap is voornamelijk te danken aan de hogere belastingopbrengsten (€3,6 miljoen) en lagere kosten dan begroot (€ 2 miljoen). De hogere belastingopbrengsten zijn een gevolg van de beter draaiende economie en ook een gevolg van de realisatie van meer bouwprojecten in het gebied van het waterschap. Omdat de hogere opbrengsten structureel van aard zijn worden deze meegenomen in de Meerjarenbegroting 2019-2023.

Naast het positieve financieel resultaat heeft het waterschap in 2017 onder andere het volgende bereikt:

• In het kader van het Dijkenprogramma is 19 km aan dijkverbeteringen gerealiseerd. Onder andere de projecten Nieuweweg-Waterleidingkade Bethunepolder (Stichtse Vecht), AC Verhoefweg (De Ronde Venen), Overdiemerweg (Diemen) en Venserkade (Ouder-Amstel) zijn gereed gekomen. Het ontwerp dijkverbeteringsplan Dorpskern Baambrugge (Actieprogramma Waterkeringen) heeft in 2017 ter inzage gelegen. Het project Winkeldijk-Noord is in uitvoering.

• De renovatie van de Ipenslotersluis, opgenomen in het (landelijke) Hoogwater Beschermingsprogramma (HWBP), is in 2017 afgerond. De werkzaamheden aan de Diemendammersluis zijn gestart.

• Het projectplan voor polder De Ronde Hoep is bestuurlijk vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak.

• De uitvoeringsfase van het project ‘Vervangen Compartimenteringswerken Ringvaart Watergraafsmeer’ in Amsterdam is gestart. De Toldeur Wibautstraat is in 2017 vervangen.

• In 2017 zijn de calamiteitenbestrijdingsplannen “vaarwegen” en “waterkeringen” geactualiseerd, zodat ze aansluiten bij de landelijke visie van de waterschappen.

• Samen met Natuurmonumenten en de provincie Noord-Holland is het waterschap in 2017 begonnen met het vernieuwen van de defosfateringsinstallatie Naardermeer. Het defosfateren van het water dat het Naardermeer instroomt, is noodzakelijk voor een goede waterkwaliteit.

• In september 2017 heeft het Algemeen bestuur met de toekenning van een uitvoeringskrediet besloten 24.000 zonnepanelen te plaatsen op diverse rwzi’s.

• Nieuwe Sanitatie Amsterdam/Buiksloterham. In 2017 is het definitieve ontwerp van een innovatief grondstoffenstation voor winning van biogas en grondstoffen (fosfaat) uit geconcentreerd zwart afvalwater gereedgekomen.

• Voor het AMC ziekenhuis wordt de bouw van een Pharmafilter voorbereid en is een voorbereidingskrediet toegekend door het Algemeen bestuur.

• In mei 2017 heeft het bestuur ingestemd om de nieuwbouw van de rwzi Weesp met een design & construct contract aan te besteden. Daarbij wordt niet vooraf gekozen voor een specifiek zuiveringssysteem.

• In 2017 is het project ‘Schoon Schip’, waarbij woonboten worden aangesloten op het gemeentelijk rioolstelsel, afgerond. Ruim 90% van de woonboten is aangesloten op het riool. Voor de (nog) niet aangesloten woonboten wordt een handhavingstraject opgestart.

• Samen met gebiedspartners wordt in de Loosdrechtse Plassen het proefproject ‘Veenslib’ uitgevoerd. Onderdeel daarvan vormt de uitvoering van fase 3 van de aanleg van natuurvriendelijke oevers in de Loosdrechtse Plassen. Inmiddels voldoet 27% van het aantal aangewezen KRW-waterlichamen aan de randvoorwaarden voor een goede ecologische toestand (norm 25%).

• De uitvoering van blauwe diensten door de collectieven van agrariërs loopt en wordt steeds meer uitgebreid. Inmiddels doen in het AGV-gebied 184 agrariërs mee.

• Er wordt gewerkt aan de uitwerking van het Waterbeheerplan 2016-2021 met diverse waterinrichtingsplannen. De uitvoering van het waterinrichtingsplan Hoeker Garstenpolder is gereed. De watergebiedsplannen en peilbesluiten voor de Aetsveldse Polder Oost, Westeramstel en de Noorder- of Rietpolder zijn vastgesteld. Met de peilbesluiten voor Holland Sticht Voorburg Oost en Naardermeer en omgeving is een start gemaakt.

• Het bestuur van AGV heeft in juni 2017 het projectplan ‘Temmen van Brakke kwel Horstermeerpolder’ goedgekeurd, inclusief de begroting voor het uitvoeren van een pilot.

• In het kader van het programma Technische Systemen zijn de poldergemalen Van Eijk, Gansenhoef, Korte Stammerdijk en Honderd-West opgeleverd. Ook is het gemaal Broekdijk-Oost gerealiseerd waarmee het grootste wateroverlastknelpunt in het gebied is opgelost.

• Het gebiedsakkoord en uitvoeringsprogramma voor de Oostelijke Vechtplassen zijn eind 2017 door 21 partijen waaronder AGV ondertekend. Het aanpakken en verbeteren van de kwaliteit van het water is de belangrijkste opgave voor het waterschap.

• De VaarwaterApp is vernieuwd en uitgebreid naar het gehele AGV-gebied. Binnen de app zijn vier nieuwe vaarroutes opgenomen.

• In 2017 is de Molennota op basis van een evaluatie geactualiseerd. Daarnaast is in het kader van Landschap en Cultuurhistorie gewerkt aan diverse recreatieve themaroutes, waaronder een fietsroute langs objecten van AGV die behoren tot de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Onze opinie De CDA-fractie vindt dat sprake is van een goede verantwoording. De overschotten zijn vooral te danken aan de meevallende belastingopbrengsten en niet zo zeer aan onderbesteding of het niet uitvoeren van taken. Het is een goede zaak dat de overschotten aan de tariefegalisatiereserves worden toegevoegd, zodat ook de komende jaren de tariefstijging beperkt kan worden. Het beleid dat het bestuur zich had voorgenomen is in grote lijnen goed uitgevoerd. Voor de toetsing van de prestaties wordt gekeken naar indicatoren; in 2017 zijn 17 van de 23 prestatie-indicatoren op of boven de norm uitgekomen. Van de 6 indicatoren waar het beleid niet geheel aan de norm voldoet, is er eigenlijk maar 1 die echt tekort schiet en dat is de waterkwaliteit, de kwaliteit van de oppervlaktewateren. De CDA-fractie dringt er daarom op aan dat de problematiek van de riool-overstorten beter wordt aangepakt.

Zie hier de Jaarrekening 2017 van waterschap Amstel, Gooi en Vecht in één oogopslag.

Zie hier een korte toelichting op de website van AGV op het Jaarverslag 2017.

Zie hier de behandeling van de Jaarstukken 2017 in het algemeen bestuur op 5 juli 2018

Zie hier de ingezonden vragen van de CDA-fractie n.a.v. de Commissievergadering van 6 juni