05 januari 2009

CDA in coalitie dagelijks bestuur hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht

Op 23 december 2008 is bij het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht een coalitieakkoord voor een Dagelijks Bestuur voor de komende vier jaar tot stand gekomen. Het coalitieprogramma wordt gesteund door een groot aantal partijen uit het Algemeen Bestuur. Het CDA zal met Gerard Korrel deelnemen aan het nieuwe Dagelijks Bestuur.

Het college van hoogheemraden – het dagelijks bestuur van het waterschap – wordt gevormd door:

·         Lammy Garming, Water Natuurlijk (WN), loco dijkgraaf

·         Manfred van der Heijde, Partij van de Arbeid (PvdA)

·         Gerard Korrel, Christen Democratisch Appèl (CDA)

·         Pieter Kruiswijk, Land en tuinbouworganisatie, (LTO)

·         Pieter de Groene, Kamer van Koophandel (bedrijven, KvK)

Het breed gedragen programma heeft zijn wortels in de lijsten en partijen die deelnamen aan de waterschapsverkiezingen, van 13 tot en met 25 november 2008. De centrale thema’s in het akkoord zijn: veiligheid, schoon water, waterketen, water om van te genieten, betaalbaar water, duurzaamheid, spraakwater, organisatie & bestuur en dierenwelzijn.

De LTO en KvK zijn door de wet aangewezen organisaties – geborgde zetels - in het waterschapsbestuur. Ook het Bosschap behoort tot de geborgde zetels.

Het dagelijks bestuur hecht aan een solide, integere en samenhangende bestuursstijl, met een goede ‘chemie’ tussen leden, die past bij een functionele democratie. De coalitie is breed gedragen in aantallen zetels, een goede mix van bestuurlijke ervaring, (veld en gebieds) kennis, stad en platteland, vrouw en man.
In de Algemene Bestuursvergadering van 8 januari 2009 zal het coalitieprogramma worden vastgesteld. Ook zullen in die vergadering de leden van het nieuwe Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur worden benoemd.

Bron: Persbericht Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht.

Commentaar van het CDA, bij monde van fractievoorzitter Wim Zwanenburg:

"Wij zijn ingenomen met het resultaat van de coalitieonderhandelingen en wij feliciteren Gerard Korrel met zijn voordracht tot DB-lid. In het monistiche bestuursysteem in het waterschap blijft Gerard ook deel uitmaken van de CDA AGV-waterschapsfractie.

De coalitiebesprekingen gingen voortvarend van start met de openbare besprekingen over een inhoudelijk programma, onder voorzitterschap van de externe voorzitter Ruud Grondel, wethouder te Diemen namens GroenLinks, voorgedragen door de grootste partij uit het Algemeen Bestuur na de waterschapsverkiezingen, WaterNatuurlijk. Na intensieve discussies met bijdragen van vrijwel alle partijen uit het Algemeen Bestuur kwam een breed gedragen akkoord tot stand waarmee ook het CDA kon instemmen en wij zagen onze inhoudelijke inbreng voldoende gehonoreerd.

Het voorstel van het CDA om de komende periode een nieuw communicatieplan voor AGV (en Waternet) op te stellen kreeg brede steun (zie punt 7a van het coalitieakkkoord). Waternet is de beleidsvoorbereidende en uitvoerende dienst van AGV, maar Waternet is ook als onderdeel van Gemeenschappelijke Regeling een dienst van de gemeente Amsterdam. Het CDA heeft recent in een email gericht aan de dijkgraaf en aan het DB gezegd zich te ergeren aan de stijl van communicatie en de toonzetting van persberichten van AGV/Waternet.

Als CDA zijn we van mening dat het waterschap AGV zelf en het Algemeen Bestuur als hoogste bestuursorgaan van het waterschap te weinig zichtbaar zijn voor de burgers. Bij inspraak op bijvoorbeeld Watergebiedsplannen ervaren veel ingezetenen van het waterschap Waternet als een gesloten organisatie die te weinig openstaat voor zienswijzen en bijdragen van de burgers. In het coalitieakkoord is daarom op voorstel van het CDA opgenomen dat "in 2009 een organisatieanalyse naar Waternet in de relatie tot AGV wordt uitgevoerd waarbij de organisatie wordt doorgelicht op transparantie en functiescheiding. Daarnaast zal de Rekenkamercommissie (van AGV) of een interne auditcommissie periodiek thematisch onderzoek doen (punt 8b)".

Ten aanzien van de betaalbaarheid volgde minder goed nieuws uit de onderhandelingen. Wij moesten erkennen dat de komende jaren een stijging van de lastendruk onontkoombaar is, gegeven de afspraken met andere overheden over de toenemende taken voor het waterschap zoals die onder meer voortvloeien uit het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) en de Kader Richtlijn Water (KRW) en de daaruit voortvloeiende verplichtingen om te streven naar een verbetering van de ecologische waterkwaliteit. In het coalitieakkoord is wel afgesproken de kostenontwikkeling strak in de hand te houden: "Bij het opstellen van de (meerjaren)begroting in het voorjaar van 2009 weegt het Dagelijks Bestuur zorgvuldig af of andere gewenste maatregelen en investeringen mogelijk zijn. Hierbij wordt altijd gekeken naar efficiencymaatregelen en ombuigingen, inclusief (kern-) takendiscussie en centraal daarbij staat dat maatschappelijke kosten en baten in evenwicht zijn".

De onderhandelingen over de feitelijke samenstelling van het DB verliepen een stuk moeizamer. Op grond van het breed gedragen akkoord in het AB koos het CDA voor een breed gedragen coalitie voor het DB van 5 personen, waarbij geen enkele partij uit het AB die tot dan toe aan de coalitiebesprekingen had meegedaan mocht worden uitgesloten. Bij de voorstellen voor de vorming van een breed gedragen DB bleek WaterNatuurlijk dat toch niet met ons eens te zijn. WN meende dat met de VVD een minder goede 'chemie' mogelijk zou zijn tussen de voorgestelde DB-kandidaten en dat de VVD-kandidaat "te weinig liefde zou hebben voor het water". Het CDA vond deze aantijgingen niet op zijn plaats. Je moet maar durven om een kandidaat die een hele campagne voor de waterschapsverkiezingen achter de rug heeft van gebrek aan belangstelling voor het waterschap te beschuldigen. Veeleer is hier sprake van een ordinair machtspelletje waarbij WN een dominante positie in het DB opeiste om daarmee haar interpretatie van de verkiezingsuitslag tot uiting te brengen. Het CDA heeft daarom bedenktijd gevraagd en vervolgens alternatieve coalitiemogelijkheden onderzocht waarbij de VVD niet werd uitgesloten. Wij vonden daarvoor helaas onvoldoende steun bij PvdA, de LTO en de delegatie van de KvK. Uiteindelijk zijn we het met WN, PvdA, LTO en de KvK wel eens geworden over de verdeling van de zetels en de portefeuilles en met het resultaat mogen we best tevreden zijn.

Gerard Korrel krijgt onder meer Communicatie in zijn portefeuille. Hij zal verder als eerste verantwoordelijke betrokken zijn bij de watergebiedsplannen in het westelijk deel van het AGV-gebied (buiten het stedelijk gebied), waaronder De Venen en Amstelland en dus ook de polder Groot Mijdrecht Noord. Hij krijgt ook de projectverantwoordelijkheid voor de Horstermeer, en als tweede man na eerste projectverantwoordelijke LTO-DB-lid Pieter Kruiswijk ook voor de Bethunepolder. Gerard Korrel krijgt ook de 'secundaire waterkeringen' (Amstel, Vecht e.d.), de groene functie in het Groene Hart, Natura 2000, de ILG (inrichting landelijk gebied) en grondwater in zijn portefeuille.

Wij vertrouwen op een goede samenwerking met de andere DB-leden en wij (Wim Zwanenburg en Nico de Dood) zullen de komende jaren Gerard Korrel ondersteunen bij zijn werk".