29 november 2018

CDA-motie voor toepassing koudewinning en aquathermie krijgt brede steun

In de periode 2009-2015 hebben Waternet, de uitvoerende organisatie van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht en de gemeente Amsterdam, en de NUON (tezamen met B-Ware/Universiteit Nijmegen, de Provincie Noord-Holland) samengewerkt aan een project voor koudewinning uit de Ouderkerkerplas, waarbij tevens de waterkwaliteit van de Ouderkerkerplas aanzienlijk werd verbeterd. Vanaf 2009 onttrok Nuon koud water uit de plas voor het koelen van gebouwen, onder meer het AMC in Amsterdam Zuid-Oost, waarbij tegelijkertijd onder in de plas zuivere zuurstof toegediend, waardoor de fosfaatconcentratie met circa 75% daalde. Door de veel lagere fosfaatconcentratie kon beduidend minder algengroei plaats vinden en werd het water schoner.

Het was voor het eerst dat deze innovatieve techniek in Nederland werd toegepast. Nederland staat voor de immense opgave om afscheid te nemen van fossiele energiebronnen en in 2050 volledig te zijn omgeschakeld naar duurzame energie, de ‘Energietransitie’. Het kabinet besloot in 2018 dat Nederland ‘van het gas los moest komen’.

De CDA-fractie diende bij de Algemene Beschouwingen op donderdagavond 29 november 2018 ter gelegenheid van de Begroting 2019 een motie in waarin werd uitgesproken dat het waterschap Amstel, Gooi en Vecht (met Waternet) zich in wil zetten voor de Energietransitie en daarom de mogelijkheden van thermische energie en koudewinning uit water nader ontwikkelt. In de motie drong het algemeen bestuur en bij het dagelijks bestuur op aan opnieuw het gesprek aan te gaan met de NUON en andere energieleveranciers om soortgelijke koudewinningprojecten te ontwikkelen en zich in te zetten voor de mogelijkheden van aquathermie.

De motie ontving in het Algemeen Bestuur brede steun en de motie werd aangenomen, waarbij alleen de fractie van de Partij voor de Dieren en het DB lid Wiegert Dulfer tegenstemden.

Zie hier de link naar de volledige tekst van de motie.

Zie ook: agv-denkt-na-over-de-rol-van-het-waterschap-bij-energietransitie.