18 december 2015

CDA vraagt aandacht voor invloed van ganzen op waterkwaliteit

Op 17 december nam het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht een besluit over het watergebiedsplan Noorderpark (ten noorden van Utrecht, bij Westbroek), waarbij onder meer ook over ganzen werd gesproken. CDA-fractielid Nico de Jong deed een beroep op het Dagelijks Bestuur om de invloed van ganzen op de waterkwaliteit te gaan monitoren en diende daarvoor een motie in. Hij wees vooral op het gevaar van overbemesting door poepende ganzen, vervuiling en verontreiniging, omdat de populatie van ganzen de laatste jaren zeer sterk is toegenomen. Tegelijkertijd ligt er de opdracht de waterkwaliteit te gaan verbeteren omdat het om een (Europees) Kader Richtlijn Water-gebied gaat.

DB-lid Wiegert Dulfer (WaterNatuurlijk) deed een toezegging om niet per sé ganzen te gaan monitoren (dat wordt door andere instellingen en organisaties gedaan), maar te gaan monitoren op nutriënten en daarbij ook de oorzaken mee te nemen in het overleg naar de provincie, om te komen tot verdere beleidsontwikkeling op het gebied van faunabeheer.

De komende jaren zullen de ganzen vaker op de agenda staan. Wie onderstaand Thematijdschrift De Gans (sinds 11 december 2015 verkrijgbaar in de boekhandel) leest zal daartoe de noodzaak onderkennen. Ook rond Schiphol levert de aanleg waterrijke gebieden (o.a. ook bedoeld voor waterberging) problemen omdat deze gebieden vaak ook ideale broedplaatsen zijn voor (grauwe) ganzen.

Nergens anders in Europa zijn er zo veel overwinterende en doortrekkende ganzen als in Nederland. Van sommige soorten verblijft meer dan driekwart van de gehele populatie binnen de grenzen van ons land. Nederland telt 16,9 miljoen mensen, 2,2 miljoen honden, 3,7 miljoen katten, 4,2 miljoen koeien (melk- en vleesvee), 12,1 miljoen varkens, 110 miljoen kippen en 450.000 paarden. En ook 2,5 miljoen ganzen, waaronder 600.000 die het hele jaar blijven. De kosten voor de ganzenopvang, om ze in bepaalde gebieden op te vangen en in die gebieden goede financiële regelingen te treffen met gedupeerde boeren en daarbuiten de ganzen te laten ver- of bejagen, zijn de afgelopen decennia zeer fors opgelopen.  Veel mensen hebben een ongemakkelijk gevoel over ganzen die vergast worden, maar hebben geen idee wat het betekent als een weiland vol prachtige gewassen in één keer door duizenden ganzen wordt kaalgevreten.

Zie ook agendapunt 8 (Watergebiedsplan Noorderpark).

Zie ook het Themanummer over De Gans, december 2015.