15 oktober 2019

Crisisbeheersing, waterschappen en veiligheidsregio's

Voor Bestuursforum, het blad van de CDA Bestuurdersvereniging, van provinciebestuurders, gemeentebestuurders en waterschapsbestuursleden schreef Wim Zwanenburg een artikel over 'Crisisbeheersing, waterschappen en veiligheidsregio's', Een noodzakelijk huwelijk. Samenwerking tussen overheden, ook in tijden van crisis, is best een uitdaging.

Bij een crisis verwacht de bevolking van de overheid snelle communicatie en duidelijke aanwijzingen (handelingsperspectieven) die leed en schade voor de getroffenen tot een minimum beperken of waar mogelijk voorkomen. De bevolking heeft daarbij geen boodschap aan organisatorische problemen of strijd tussen bestuurlijke bevoegdheden. Samenwerking is letterlijk van levensbelang.

Bij waterveiligheid gaat het er om overstromingen en dijkdoorbraken te voorkomen en gebieden te beschermen tegen wateroverlast als gevolg van zeer hevige neerslag, maar ook tegen wateroverlast als gevolg van bijv. leidingbreuken. Bij waterveiligheid moet uiteraard ook gedacht worden aan evacuatiestrategieën. Indien de dijk bezwijkt, is het wegennetwerk dan wel geschikt voor een veilige evacuatie?Hebben bestuurders en ambtenaren geoefend op meerdere mogelijke scenario's?

Het artikel maakt deel uit van een themanummer over gemeenschappelijke regelingen in het openbaar bestuur. Veel decentrale bestuurders hebben het gevoel dat zij geen grip hebben op die gemeenschappelijke regelingen. Tegelijkertijd zijn die samenwerkingsverbanden beslist noodzakelijk om de taken van decentrale overheden aan te kunnen.

Zie hier het volledige artikel.

Zie ook de infographic van het instituut voor Fysieke Veiligheid.

Zie hier een pagina over het Crisisbeheersingsplan van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.