13 oktober 2015

DB-lid Gerard Korrel over Dijkverbeteringsplan ‘de Horn’

Op dinsdag 13 oktober 2015  heeft het Dagelijks Bestuur van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht het definitieve dijkverbeteringsplan ‘de Horn’ vastgesteld. Dit dijktraject van ongeveer 800 meter ligt langs de Vecht in de gemeente Weesp. De dijk moet worden verbeterd om de dijk en het achterland nu en in de toekomst veilig te stellen. De werkzaamheden starten in het najaar van 2015.

Gerard Korrel, namens het CDA DB-lid van het waterschap AGV en verantwoordelijk bestuurder van het waterschap: ‘Bij het verbeteren van de dijken moeten we soms beslissingen nemen die ingrijpend zijn voor de omgeving van de inwoners van een gebied. Het is dus vanzelfsprekend dat ze daarover kunnen meepraten. Vanaf 2014 is hier overlegd met bewoners en andere belanghebbenden. Vooral de bereikbaarheid van de woningen tijdens de uitvoering was een zorgpunt. Dit wordt opgelost door tijdens de werkzaamheden een noodweg door de weilanden aan te leggen. Ook zijn sommige bewoners bang dat er door het zware vrachtverkeer schade aan hun woning ontstaat. Deze zorg begrijpen we. Daarom doen we voor de start van het werk altijd uitgebreid onderzoek naar de staat van de panden. Tijdens de uitvoering nemen we als het nodig is extra maatregelen, bijvoorbeeld door panden continu te monitoren. Zo weten we zeker dat we op een veilige manier aan de slag kunnen.’

Zie hier een link hoe waterschap AGV omgaat met dijkverbeteringsplannen.

Gerard Korrel, DB lid van het Waterchap AGV, op radio Weesp over de dijkverbeteringen in de Horn.

Klik hier voor de Evaluatie van het Actieprogramma 2010-2015 van waterschap AGV voor de dijkverbeteringsplannen, het boekje Honderd kilometer dijk verbeteren.

Waarom wordt de dijk verbeterd?

Het waterschap controleert periodiek de dijken. De dijk de Horn bleek niet hoog en sterk genoeg, daarom start hier een dijkverbeteringstraject. In het dijkverbeteringsplan is opgenomen welke werkzaamheden het waterschap wil uitvoeren om ervoor te zorgen dat de dijk weer voldoet aan de gestelde normen. Ook wordt in het plan toegelicht hoe het werk wordt gedaan en is beschreven welke maatregelen worden getroffen om nadelige gevolgen voor de omgeving te voorkomen of te beperken. Als de werkzaamheden straks klaar zijn, zijn de dijken voor de komende 30 jaar weer voldoende veilig.

Inzien van stukken

Het dijkverbeteringsplan ligt vanaf 16 oktober tot en met 26 november 2015 ter inzage bij het gemeentehuis van Weesp. Ook zijn de stukken te raadplegen op www.agv.nl/dehorn en in het Waterschapsblad via www.overheid.nl.

Tijdens de inzageperiode kunnen bewoners die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerp-dijkverbeteringsplan dat (gedeeltelijk) is afgewezen, een beroepsschrift indienen. De procedure wordt uitgelegd bij de plannen.

Bron: waterschap AGV