27 augustus 2015

Deelname van Wim en Thijs aan Amsterdam City Swim

Op 6 september springen meer dan 2000 zwemmers in de Amsterdamse grachten. Hun doel op deze 2 kilometer lange tocht is geld bijeen brengen en aandacht vragen voor ALS.  CDA AGV-fractievoorzitter Wim Zwanenburg (1961) en CDA-duo-bestuurslid Thijs Nell (1990) doen samen met een aantal andere AB-leden mee aan de Amsterdam City Swim 2015. Ook de dijkgraaf, Gerhard van den Top, zwemt mee met de ACS.

ALS is een dodelijke zenuw- en  spierziekte die in Nederland bij 1500 personen voorkomt.  Jaarlijks komen er helaas 500 patiënten bij en overlijden er 500 personen aan de gevolgen van deze ziekte. De oorzaak van ALS is onbekend en een geneesmiddel is niet voorhanden.  De Stichting ALS werkt een betere kwaliteit van zorg voor de gemiddeld 500 mensen die jaarlijks door deze ziekte getroffen  worden.

In 2012 nam toen nog Prinses Maxima ook deel aan deze jaarlijkse zwemmanifestatie. In een mailtje aan vrienden en bekenden, met een verzoek om sponsoring, liet Zwanenburg onlangs weten dat hij in training is. Hij hoopt de afstand binnen het uur af te leggen.

Schoon grachtenwater

Voor Zwanenburg is naast de sponsoring voor ALS de aandacht voor het schone oppervlaktewater in de Amsterdamse grachten een bijkomende factor waar hij graag aandacht voor vraagt.  Hij is immers niet voor niets lid van het Algemeen Bestuur van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Zwanenburg: “Dank zij de investeringen van de waterschappen in rioolwaterzuiveringen is de kwaliteit van het oppervlaktewater in Nederland de afgelopen decennia drastisch verbeterd. De grachtengordel is pas in 1987 op de rioolwater zuivering aangesloten. Ongelooflijk dat dit pas zo recent geleden is gebeurd. Het water knapte door de aanleg van de laatste riolering in de jaren negentig wel op, maar het water was nog niet direct van de kwaliteit ‘zwemwater’. De rioolzuiveringen loosden nog steeds in de stad, voornamelijk in het IJ. De kak van Zuid werd weliswaar gezuiverd, maar geloosd op de Amstel. Daar waar nu, 2015 de Amsterdam City Swim-deelnemers een aantal maandagen trainen. Een rioolwaterzuivering haalt weliswaar 99 % van de schadelijke bacteriën uit het afvalwater, er blijven er nog genoeg over! Gemiddeld per liter vijftig keer zoveel als de zwemwaternorm toestaat”.

“In 2006  veranderde deze situatie. We gingen wat betreft zwembare waterkwaliteit in de Amstel en de Amsterdamse grachten naar een ‘next level’. De rioolwaterzuiveringen werden verplaatst naar het westelijk havengebied. Het nog beter gezuiverde afvalwater loopt sindsdien via Amerikahaven en Noordzeekanaal naar IJmuiden en Noordzee. We zijn nog bezig de laatste 800 van ca 2800 woonboten in Amsterdam aan te sluiten op het riool. Over een jaar of twee moet dat grotendeels klaar zijn. De Amsterdamse grachten zijn weliswaar nog nooit zo schoon geweest als nu, het water waardoor we zwemmen is nog geen officieel zwemwater”.

Via de site van de zwemmanifestatie trachten de deelnemers sponsorgeld voor de Stichting ALS binnen te halen:

http://www.amsterdamcityswim.nl/deelnemer/wimzwanenburg/  en

Zie ook:  http://www.agv.nl/actueel/nieuws/archief/2015/augustus/algemeen-bestuur-zwemt-mee-met-amsterdam-city-swim/