27 juni 2019

Erepenning van Unie van Waterschappen voor Gerard Korrel en Nico de Jong

Op 27 juni werd bij waterschap Amstel, Gooi en Vecht een afscheidsreceptie gehouden voor de oude DB- en AB-leden en duo-Commissieleden uit de bestuursperiode 2015-2019 die niet terugkeerden in het nieuwe bestuur van het waterschap na de waterschapsverkiezingen in maart 2019. In totaal betrof het afscheid 16 bestuursleden en 7 duo-Commissieleden. Bij die gelegenheid hield dijkgraaf Gerhard van den Top een toespraak waarin hij stil stond bij enkele bestuurlijke mijlpalen en waarbij de scheidende bestuursleden nog een laatste keer in de spotlights werden gezet.

Een aantal oud-bestuursleden, waaronder oud-DB-lid Gerard Korrel en oud-AB-lid Nico de Jong, ontvingen voor hun inzet in meerdere bestuursperioden de Erepenning van Unie van Waterschappen.

‘Feest van de democratie'

Dijkgraaf Van den Top noemde de waterschapsverkiezingen een ‘feest van de democratie’, dat onlosmakelijk verbonden is met de verworvenheid van een eigen belastingstelsel van de waterschappen. Het traject van de campagne, de verkiezingen, het smeden van een nieuwe coalitie voor het Dagelijks Bestuur en de formulering van een Bestuursakkoord acht Van den Top een respectabel proces. “Onze waterschappen ontlenen een belangrijk deel van hun functionele waarde en legitimatie aan die verkiezingen. ‘No taxation without representation’: wie belasting mag heffen moet belanghebbenden in staat stellen te beslissing over hoogte en besteding van die belastingen. Water als zelfstandig belastingdomein is een essentiële waarde om te kunnen blijven wonen, werken, recreëren en investeren in een laag-gelegen gebied als het onze. De financiering van onze levensverzekering voor droge voeten, schoon water en voldoende water behoeft de concurrentie niet aan te gaan met het speeltoestel voor het plein om de hoek en al het andere dat voor de korte termijn nodig is. Een verworvenheid waar andere landen met jaloezie naar kijken, en die hier en daar inmiddels wordt gevolgd”. Van den Top meent dat zeker bij AGV geen sprake is van een gesloten bestuurscultuur en dat de gemaakte keuzes in een politiek debat steeds beter worden verantwoord. Van den Top was verheugd dat bij de laatste waterschapsverkiezingen de opkomst op ruim 50%, 7% hoger uitkwam dan in 2015. De onmiskenbare eerste veranderingen als gevolg van de opwarming van ons klimaat, zoals die in de afgelopen jaren ook in ons gebied merkbaar werden, zowel in de vorm van hoosbuien als tijdens de uitzonderlijk lange en droge zomer van 2018, leverden een bijdrage aan het toegenomen waterbewustzijn”.

Mijlpalen

In de bestuursperiode 2015-2019 werden belangrijke stappen gezet met de vaststelling van het Masterplan Zuiveringbeheer, een nieuwe Keur, de nota Energieneutraal en een nieuwe strategie Microverontreinigingen.  In de afgelopen periode heeft het waterschap ook stappen gezet op de weg naar verdere digitalisering en het beveiligen van data (cyber security). Een markering van verandering in het denken en doen van het waterschap was het vaststellen van de Nota Peilbeheer. Het waterschap gaat niet meer automatisch de bodemdaling volgen. De veengrond wordt daardoor minder droog waardoor de bodemdaling geremd wordt. Een grote stap tegen bodemdaling en voor vernatting.

Gerard Korrel

“Gerard Korrel was namens het CDA DB-lid sinds 8 januari 2009. In beide perioden heeft hij  de dijkversterkingsprojecten in zijn portefeuille gehad. Gerard heeft naast zijn rol als bestuurder samen met zijn zoon Richard een melkveehouderij in de Ronde Hoep bij Ouderkerk. Hij heeft een uitgebreid netwerk in het landelijk gebied van het beheergebied van AGV. Het is een bestuurder die veel waarde hecht aan zijn netwerk en dat onderhoud. Met die aanpak is hij succesvol, ook in het oplossen van conflicten en daar geduld voor heeft. Hij heeft heel veel gebiedskennis die hem helpt om de problematiek goed te begrijpen. De netwerkaanpak komt ook mooi tot uiting in de doorontwikkeling van het omgevingsmanagement en communicatie, m.i. met name in de zijn eerste bestuursperiode. Hij kreeg applaus van de bewoners bij oplevering JLD dijkstabilisator Watergraafsmeer. Zijn motivatie om in het bestuur te gaan was omdat hij vond de verbinding tussen het waterschap en de mensen in het gebied verbeterd moest worden. Dat was in een periode dat hij de weerstand tegen de plannen van het waterschap zag toenemen. Zijn gesprekken als bestuurder met inwoners over dijkverbetering en ander maatregelen leidden er toe dat de bezwaren tegen de projecten aanzienlijk verminderd zijn. Met zijn positieve instelling blijft hij ook bij ingewikkelde situaties en tegenvallers vooruit denken en handelen.  Naast de verbinding met de burger is de verbetering van de waterkwaliteit een speerpunt van Gerard. Gerard staat niet stil en blijft vooruit kijken, naar nieuwe technieken zoals de JLD-stabilisator, maar ook naar de problematiek van de bodemdaling en de mogelijkheden van bijvoorbeeld onderwaterdrainage. In zijn laatste maanden als bestuurder van ons waterschap bracht hij de Strategie Bodemdaling tot een breed gedragen besluit in ons Algemeen Bestuur. En er is nog zoveel meer...Ik noem het Project Temmen van de Brakke Kwel en gebiedsprocessen in de Horstermeer, de gebiedsprocessen in Groot Wilnis, en het dijkversterkingstraject in Baambrugge, waarvan de afronding met applaus werd ontvangen door de bewoners. Gerard, dank voor je inzet”.

Nico de Jong

“Nico de Jong is geboren en getogen in de polder De Dorssewaard, in Vreeland en hij woont daar nog steeds. Vanaf de schoolbanken tot aan zijn vervroegde pensionering is hij werkzaam geweest bij de rundveeverbetering als inseminator. Zo kende hij vroeger alle boeren in de driehoek Amsterdam-Utrecht, Gooi- en Vechtstreek. Nico was een groot voorvechter van een betere waterkwaliteit. Tijdens zijn laatste Algemeen Bestuur- vergadering, op 30 januari jl., hield hij een hartstochtelijk pleidooi om nieuwe microverontreinigingen aan te pakken. Nico was actief in de Commissie van de geloofsbrieven, de selectiecommissie voor nieuwe leden van de Rekenkamercommissie en hij had ieder jaar aandacht voor de Bevrijdingsmaaltijd van het waterschap op 5 mei. Nico stond altijd klaar voor het waterschap en was niet voor niets de nestor van ons Algemeen Bestuur. Hij was bestuurlijk actief als lid van het algemeen bestuur van het waterschap De Vecht van 1977 tot 1991. Hij was voor het CDA 24 jaar lid van de gemeenteraad van Loenen, waarvan 6 jaar als fractievoorzitter. Nico was ook jarenlang voorzitter van de WMO-raad (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) in de gemeente Loenen. Momenteel is hij opnieuw voorzitter van de kerkenraad van de Protestantse Kerk in Vreeland. Bij de gemeente Stichtse Vecht, voorheen de gemeente Loenen, is Nico 20 jaar lang een trouwambtenaar geweest. Hij zingt nog steeds mee in diverse mannenkoren”.

Waternet

Van den Top besteedde aan alle vertrekkende bestuursleden persoonlijke aandacht in zijn speech, waarbij hij tot slot ook zijn dank uitsprak voor de inzet van “de unieke en breed gerespecteerde uitvoeringsorganisatie Waternet, die er elke werkdag voor zorgt dat de besluiten van het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht ook daadwerkelijk, en in goede samenwerking met omgeving, tot stand komen”.

Dijkgraaf Gerhard van den Top met Gerard Korrel

Dijkgraaf Gerhard van der Top met Nico de Jong

Gerard Korrel en Nico de Jong met de aan hen uitgereikte erepenningen van de Unie van Waterschappen