09 juli 2022

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft een fors negatief jaarresultaat over 2021

Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft het boekjaar 2021 afgesloten met een negatief financieel resultaat van € 5,4 miljoen. De werkelijke kosten waren dus fors hoger dan de werkelijke baten.

Er was al wel een negatief resultaat van € 1,4 miljoen voorzien in de Begroting 2021, maar dit bedrag kon worden gecompenseerd door een onttrekking uit de tariefegalisatiereserves. In de tussentijds aan het Algemeen Bestuur afgegeven 4- en 9-maandsrapportage werd een negatief resultaat van circa 10 miljoen voorzien, maar gelukkig viel dat nog mee. Het resultaat van de rekening van baten en lasten (€ 4,0 miljoen nadeliger ten opzichte van de begroting) is een combinatie van lagere belastingopbrengsten (€ 1,7 miljoen) en hogere kosten (€ 2,3 miljoen) dan begroot.

Door het negatieve jaarresultaat wordt dus € 4 miljoen meer onttrokken aan de reserves dan werd voorzien in de Begroting 2021. Gezien de begrote onttrekking in 2022 (begroot is € 9 miljoen bij de watersysteemheffing) zal de tariefegalisatiereserve watersysteemheffing per ultimo 2022 mogelijk een negatieve stand van circa € 0,2 miljoen bereiken. Het negatieve jaarresultaat 2021 van € 5,4 miljoen wordt onttrokken uit de tariefegalisatiereserves zuiveringsheffing (€ 3,5 miljoen) en de watersysteemheffing (€ 1,9 miljoen). Het Dagelijks bestuur zoekt nog naar besparingsmogelijkheden om de begrote onttrekking van € 9 miljoen in 2022 te verlagen.

De bestuurlijke behandeling van het Jaarverslag
Het Jaarverslag 2021 werd op 7 juli 2022 door het Algemeen Bestuur van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht officieel vastgesteld. Op die vergadering was het Jaarverslag een hamerstuk, maar daar waren een beeldvormende sessie en een commissievergadering met uitvoerige beraadslagingen en verzoeken om verantwoording aan vooraf gegaan. Zie hier de link naar het videoverslag en de documenten van de Commissievergadering van 22 juni 2022 waarin het Jaarverslag 2021 uitgebreid werd besproken door de bestuursleden en de commissieleden. Voorafgaand aan deze commissievergadering had op 8 juni een beeldvormende sessie voor bestuursleden plaatsgevonden en er waren ook vooraf een groot aantal Technische Vragen gesteld over het Jaarverslag, (m.n. ook door de CDA-fractie). Zie hier de memo met de vragen en de antwoorden. De CDA-fractie in het Algemeen Bestuur van AGV is zeer bezorgd en kritisch over het negatieve resultaat over 2021 en de ongunstige financiële perspectieven voor de komende jaren.

Vertraging belastingaanslagen
In 2021 is bij waterschap AGV een ernstige vertraging opgetreden in het opleggen van de belastingaanslagen als gevolg van de ingebruikname van het nieuwe belastingsysteem. De besluitvorming over het in gebruik nemen van een nieuw belastingsysteem door Waternet voor de inning van de waterschap belastingen is nooit aan het bestuur voorgelegd. Pas toen problemen ontstonden vond melding aan het bestuur plaats. Omdat aanslagen niet werden opgelegd aan de belastingplichtigen kwamen ook de inkomsten niet binnen en moest het waterschap om niet in liquiditeitsproblemen te geraken een forse extra kasgeldlening bij de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) afsluiten. Begin juni 2022 waren de aanslagen voor de categorieën gebouwd, natuurterreinen en overig ongebouwd (inclusief wegen) voor 2021 nog niet opgelegd. Op 17 juni 2022 is een lening van € 35 miljoen opgenomen en eind augustus zal nog een extra kortlopende kasgeldlening miljoen van € 55 á € 60 miljoen worden opgenomen.

Investeringen
Om verschillende redenen is de realisatie van de investeringen in 2021 voor het tweede achtereenvolgende jaar fors achtergebleven op de  begroting en is uitgekomen op 51%. Mede vanwege de coronacrisis en de marktontwikkelingen binnen de bouwsector hebben herijkingen plaatsgevonden binnen de investeringsprogramma’s. De planningen zijn aangepast, een aantal projecten is later van start gegaan of moeten nog opgestart worden.

Problemen met digitalisering en governance (aansturing Waternet)
In 2021 is veel aandacht besteed aan digitalisering en de governance van Waternet. In juli 2021 heeft het bestuur van het waterschap een verbeterplan digitalisering vastgesteld wat forse financiële consequenties had vanwege de benodigde investeringen. Eind 2021 is een begrotingswijziging op de initiële begroting vastgesteld om deze intensivering in een gebalanceerde begroting 2022 te kunnen realiseren.

Ook zijn in 2021 in toenemende mate problemen met de aansturing van Waternet vastgesteld. De financiële verwevenheid tussen Waternet enerzijds en A’dam en AGV anderzijds is dermate complex geworden dat vaak niet onmiddellijk de door het bestuur gevraagde gegevens kunnen worden geleverd. Afgelopen jaar heeft het Algemeen Bestuur een principebesluit genomen naar aanleiding van de evaluatie en herijking van de samenwerking op onze watertaken met de gemeente Amsterdam.

Ondanks bovengenoemde problemen in het coronajaar 2021 heeft het waterschap AGV in 2021 veel doelstellingen bereikt, zoals de voorbereiding van een Waterbeheerprogramma en een nieuw Boezemplan. De CDA-fractie dankt de medewerkers van Waternet voor de inzet voor het waterschap en hoopt dat in 2022 een inhaalslag bereikt kan worden.

Zie hier de links naar het Bestuursvoorstel en het vastgestelde Jaarverslag.

Zie hier de pagina over het Jaarverslag 2021 op de website van het waterschap AGV.

Wat deed het waterschap in 2021 met uw belastinggeld?