31 mei 2018

Gemeente Wijdemeren moet nieuwbouwwijk Nedervecht 'klimaatadaptief' maken: meer water!

In de nieuwbouwwijk Nedervecht in Nederhorst den Berg (gemeente Wijdemeren) is een tekort aan open water gerealiseerd bij de aanleg van een nieuwbouwproject. Hierdoor is er sprake van een verhoogd risico op wateroverlast, wat onwenselijk is voor de bewoners, de gemeente en het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
Van gemeenten en andere overheden wordt tegenwoordig met het oog op de klimaatverandering en het risico van wateroverlast als gevolg van zogeheten klusterbuien, zeer forse hoosbuien, een hogere neerslagintensiteit, verwacht dat 'klimaat adaptief' wordt gebouwd. Met mogelijkheden om meer water af te voeren.

Het project is al in de eindfase en aanvankelijk werden de adviezen van AGV niet opgevolgd. Recent heeft de burgemeester een brief aan de raad gestuurd, waarin het tekort aan water onterecht wordt toegeschreven aan ‘voortschrijdend inzicht van Waternet/AGV’ (zie bijlage). AGV stuurde een brief aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Wijdemeren, zodat zij in de gelegenheid worden gesteld om alsnog het tekort aan oppervlaktewater in de nieuwbouwwijk Nedervecht te compenseren.

In de brief van het waterschap werd de gemeente gemeld dat niet voldaan werd aan de minimale eisen uit de Keur AGV en de verleende watervergunning. Met de wethouder is inmiddels afgesproken dat de hoeveelheid wateroppervlak tenminste gaat voldoen aan de Keur AGV. De gemeente onderkent het probleem en heeft de intentie om meer wateroppervlak te realiseren dan verplicht op grond van de Keur.

De CDA-fractie heeft n.a.v. deze kwestie, die aan de bestuursleden in de Commissievergadering van 24 mei jl. werd bericht, vragen aan het DB gesteld.

Zie hier:

Bestuurlijke reactie van het waterschap aan gemeente Wijdemeren over tekort aan watercompensatie in de nieuwbouwwijk Nedervecht.

De reactie van het DB en de beantwoording van de vragen van de CDA-fractie.