22 april 2018

Groene-aanslagreiniger zeer gevaarlijk voor katten

De CDA-waterschapsfractie AGV stelt vragen over dierenleed veroorzaakt door groene-aanslagreiniger van Action en het effect idecyldimethylammoniumchloride op de kwaliteit van het oppervlaktewater.

Recentelijk is een van onze fractieleden met een ernstig geval van dierenleed probleem geconfronteerd. Nadat huisdieren (katten, maar ook honden) over een oppervlakte hebben gelopen dat met een groene-aanslagreiniger was bewerkt, ontstond vanwege het likken van de poten een ernstige aantasting van de slijmvliezen in de bek van deze dieren. Het bleek te gaan om didecyldimethylammoniumchloride, een chemisch middel dat in de groene-aanslagreiniger zoals dat werd verkocht door de firma Action. Volgens onze informatie  wordt deze stof in meer of mindere mate van verdunning in bijna alle groene-aanslagreinigers gebruikt.

Volgens mw. Prof R. Gehring(1) breekt deze stof celmembranen af. Bij contact met slijmvliezen van mens en dier bijv. in de mond (zoals aangetoond bij katten) of die van het oog en ook in het aquatisch milieu geeft dat ernstige problemen. Bij calamiteiten helpt alleen afspoelen met zeer veel water, dus extreem verdunnen. De firma Action verkoopt dit concentraat (40 gram per liter) heel goedkoop. Omdat verdunning voor veel mensen toch wat problematisch is - er zit geen maatbeker bij het product - leidt dit zeer snel tot overdosering. Onder het motto bij wat meer zal het wel beter werken. Mensen gebruiken het dan ook wat gemakkelijker preventief.

Ons lid, Ron Wever, heeft het dierenleed aangekaart in Radar, een consumentenprogramma Avro-Tros op NPO Radio1, en ook vragen gesteld aan de CDA Tweede Kamer-fractie.

Deze stof breekt ook niet vanzelf af en alleen als het ergens op reageert. Na indroging en indien niet door algen gebonden wordt het met water(regen) weer actief en komt zo ook in het oppervlaktewater en in het riool terecht. Zo kun je er ook later nog mee in contact komen. De rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI’s) zuiveren het afvalwater met grote bacteriekolonies. Deze stof werkt, afhankelijk van de concentratie, ook op bacteriekolonies in.

De vragen van de CDA-fractie aan het Dagelijks Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht zijn de volgende:

1) Is het DB bekend met de negatieve effecten van didecyldimethylammoniumchloride op de werking van de RWZI’s.

2) Zijn er verontrustend hoge concentraties van deze stof in het oppervlaktewater aangetroffen? Bij voorbeeld in april/mei wanneer terrassen met groene aanslagreiniger worden bewerkt?

3) Wordt de kwaliteit van het oppervlaktewater door deze stof negatief beïnvloed?

Namens de CDA fractie,

Wim Zwanenburg, fractievoorzitter
Ron Wever, duo-fractielid, Commissielid bij waterschap AGV

(1) Prof. Ronette Gehring, BVSc MMedVet (Pharm) Dipl. ACVCP | Professor of Veterinary Pharmacotherapy and Pharmacy | Faculteit Diergeneeskunde | Universiteit Utrecht | Yalelaan 104 (Jeanette Donker-Voet Gebouw)| Kamer 1.040 | Postbus 80177, 3508 TD Utrecht |The Netherlands | +31 30 253 43 80 | [email protected]