28 oktober 2014

Hoe liberaal is een gemaal?

Het waterschap als politieke arena.

Bron: artikel in vakblad H2O

Op 18 maart 2015 kunnen we naar de stembus om twee keer onze stem uit te brengen: voor de provincie én voor het waterschap. Heeft het zin, een gekozen waterschapsbestuur? Sommigen vinden van niet, want waterschappen zouden vooral gaan over technische kwesties: een gemaal is niet sociaaldemocratisch of liberaal. De gekozenen zelf zien dat heel anders, zeggen ze een half jaar voor de waterschapsverkiezingen.

Het blad H2O verkende de politieke verschillen van mening in het bestuur van de waterschappen en laat meerdere bestuurders aan het woord. Ook Wim Zwanenburg, fractievoorzitter van het CDA (drie leden) in het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht, werd geïnterviewd. Het CDA maakt deel uit van de coalitie van partijen die samen het Dagelijks Bestuur vormen. Hij pleit voor een evenwichtige afweging van belangen over de hele linie van het waterbeheer. Van de kostentoedeling tot het vaststellen van het polderpeil. Een voorbeeld is het toekomstplan voor de polder Groot Mijdrecht onder Amsterdam. “Toen deze coalitie in 2008 begon, lagen er plannen om een groot deel van de polder onder water te zetten voor natuur en recreatie. Als je Groot Mijdrecht binnenreed, zag je links en rechts de protestborden met teksten als Koe of Jetski?”

“Het nieuwe bestuur is in gesprek gegaan met de ingezetenen, boeren en ondernemers. Dat heeft uiteindelijk in 2012 geresulteerd in het Pact van Poldertrots waarmee de vrede is weergekeerd in de polder. Niemand hoeft gedwongen te verhuizen, er komt minder moeras en meer ruimte voor particulier natuurbeheer. Zo gaan we ook in andere polders te werk. Startpunt zijn altijd de bewoners en ondernemers. We moeten hen een toekomst bieden in het gebied.”

Waarom zou de provincie die afwegingen niet kunnen maken? Wat rechtvaardigt een eigen bestuursorgaan voor waterbeheer? Zwanenburg: “Dit is zo’n vitaal belang dat het niet onderdeel van algemene belangenafwegingen mag worden. Als de keuze is tussen een provinciale weg verbeteren of een dijk verstevigen, dan zal de keuze al snel op de weg vallen. Een dijk kun je jaren verwaarlozen zonder dat er iets gebeurt, tot het een keer extreem hoog water is.”

AF EN TOE EEN WATERSNOOD

Zwanenburg refereert aan het aloude gebed van de dijkgraaf: “Heer, geef ons heden ons dagelijks brood en af en toe een watersnood. Een fikse overstroming draagt sterk bij aan de bewustwording en betrokkenheid van het publiek.”

Lees hier het gehele artikel.,  upload van de PDF.

Zie ook: Politiek in Waterschap vasthouden

Zie ook: vakbladh2o.nl