09 mei 2018

Innovaties in het waterbeheer

Waternet heeft een meerjarig onderzoek- en innovatieprogramma. Dit programma richt zich, mede op verzoek van het bestuur van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, op het ontwikkelen van vernieuwingen (innovaties) om de bedrijfsvoering van Waternet te verduurzamen (bijv. verminderen energiegebruik en CO2 uitstoot) en meer doelmatig en dienstverlenend te maken. Ook het CDA pleit voor een kosteneffectief, duurzaam en innovatief waterbeheer, terugwinning van grondstoffen en een klantvriendelijke organisatie. Fundamenteel en toegepast onderzoek zijn belangrijke pijlers voor de innovatie op watergebied voor de toekomst.

Het programma ‘Onderzoek en innovatie’ richt zich op samenwerking met verschillende kennisinstituten en het bedrijfsleven en op samenwerking met andere overheden zoals andere waterschappen, gemeenten, rijk en provincies. Elk innovatieproject heeft eigen specifieke politiek-bestuurlijke en maatschappelijke dilemma’s. Deze worden daarom zoveel mogelijk op projectniveau met de betrokken portefeuillehouder(s), DB-leden van het waterschap, en zo nodig met het gehele Dagelijks Bestuur van het waterschap afgestemd. In een enkel geval komen projecten ook in het Algemeen Bestuur aan de orde.

Het CDA pleit regelmatig voor samenwerking van Waternet en bewoners en bedrijven, mede omdat dit flinke besparingen bij de uitvoering van het waterbeheer kan opleveren en om het ‘waterbewustzijn’ te vergroten.

Het programma wordt jaarlijks geactualiseerd. Het jaarverslag Onderzoek & Innovatie (O&I) 2017 biedt een overzicht van een aantal aansprekende onderzoeksprojecten, die deels afgerond en deels nog in uitvoering zijn.

In 2016 en 2017 uitte de CDA-fractie in het bestuur van het waterschap zijn waardering voor het programma en de wijze waarop daar over gecommuniceerd werd. Onlangs werd het Jaarverslag Onderzoek en Innovatie 2017 gepubliceerd dat je hier kunt zien.

Hieronder een greep uit de lange lijst van innovatieve programma’s en projecten.

• De digitale gracht
• Drones in de watercyclus
• Internet of Things (IoT)
• Vitale infrastructuur beter beschermen tegen overstromingen
• De Nautonomous, een onbemand multifunctioneel vaartuig
• Nieuwe sanitatie
• Strandeiland: een innovatief energiesysteem
• Medicijnen uit het afvalwaterhalen met Ozon voor een schoner oppervlaktewater
• Rainproof
• Blauw-groene dak
• Eiwitten en energie uit afvalwater
• Het Schone Waterexperiment, met educatie, voorlichting met waterboxen en metingen van de waterkwaliteit
• Meer biogas uit slib
• Het temmen van brakke kwel in de Horstermeer
• Vismigratie langs stuwen
• Van afvalwater en maaisel naar producten & bioraffinage
• Zonne-energie – grootschalige uitrol bij Waternet

Hier de complete lijst van projecten uit 2017 en de voortgang.