01 april 2014

Kandidaten gezocht voor de verkiezingen van de waterschapbesturen

De provinciale afdelingen van het CDA van Noord-Holland en Utrecht zijn verantwoordelijk voor de selectie van geschikte kandidaten voor de verkiezingen van de besturen van de waterschappen die op 18 maart 2015, tegelijkertijd met de Provinciale Statenverkiezingen gehouden zullen worden.

U kunt zich informeren over het werk van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht via de website www.agv.nl en via de verschillende artikelen op deze website www.cda.nl/agv .

De CDA-Waterschapsbestuurder heeft drie kerntaken. Zij vertegenwoordigt de burgers, belangenorganisaties en gemeentes in het gebied van het waterschap, zij stelt de kaders voor het beleid van het dagelijks bestuur van het waterschap en controleert het dagelijks bestuur op haar beleid en besluiten. Deze drie kerntaken vloeien in elkaar over en eisen van de fractie als geheel en van de individuele leden dat zij voldoende geschikt zijn om deze uit te voeren. De fractie handelt vanuit het CDA-gedachtengoed en geeft vanuit de grondbeginselen mede vorm aan het beleid van het waterschap.

Kandidaten beschikken over de volgende competenties: communicatieve vaardigheden, omgevingsbewustzijn, politieke sensitiviteit, resultaat gerichtheid, samenwerken, vakkundigheid en visie. Daarbij horen de volgende persoonskenmerken:

authentiek en als CDA'er herkenbaar; benaderbaar en aanspreekbaar; eerlijk, integer en betrouwbaar; stressbestendig, relativerend en met humor; kritisch en onafhankelijk; werkt op hoofdlijnen en is tegelijkertijd is staat om de impact van beleid naar de dagelijkse praktijk te vertalen; creatief en actiegericht.

Aanvullende voorwaarden:

aantoonbare affiniteit met het takenpakket van het waterschap; u beschikt over deskundigheid op één of meer relevante beleidsterreinen; u beschikt over voldoende tijd (gemiddeld 5 uur per week beschikbaar) en kan dit flexibel inzetten, tijdens de campagneperiode bent u ruimschoots beschikbaar; u bent maatschappelijk betrokken en neemt deel aan maatschappelijke activiteiten; u bent als lid van het waterschapsbestuur woonachtig in het verzorgingsgebied van dat waterschap; u kunt niet tegelijkertijd provinciebestuurder en waterschapbestuurder zijn (wettelijk) of gemeentebestuurder en waterschapbestuurder (onze keuze); u beschikt over draagvlak en bent bekend in de regio.

Solliciteren kan door een motivatiebrief te richten aan het bestuur van het CDA Noord Holland, Postbus 3380, 2001 DJ in Haarlem (per mail naar [email protected]).

Gemeentelijke afdelingen worden bij deze ook uitgenodigd om kandidaten voor te dragen.

Het Provinciaal Bestuur gaat er vanuit dat de kandidaten die door de gemeentelijke afdelingen worden voorgedragen hierover zijn geïnformeerd door de betreffende afdeling.

Zie ook:

AGV informatie voor kandidaat bestuurders

Verantwoord beslissen over water in de samenleving

Een introductiefilm over de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht.