08 juni 2016

Klimaatverandering in eigen buurt

Onderstaand artikel werd gepubliceerd in de rubriek Waterstand van Bestuursforum, het blad van de CDA Bestuurdersvereniging, de organisatie voor CDA-politici in gemeente, provincie en waterschap, van juni 2016. Het artikel werd geschreven voorafgaand aan de hevige hoosbuien en de daaropvolgende overlast in grote delen van ons land, begin juni, maar is daarmee nog meer actueel.

Klimaatverandering in eigen buurt

door Wim Zwanenburg

De klimaatverandering trekt zich niets aan van 'grenzen'. Het is een fenomeen dat wereldwijd betekenis heeft, maar voor veel mensen ook steeds meer zichtbaar wordt in de eigen woonomgeving.

Op 28 juli 2014 werden we in Nederland hartje zomer met enorme wolkbreuken met de neus op de feiten gedrukt. Door de toegenomen neerslagintensiteit, met buien van ‘tropische’ omvang, kwamen veel buurten en wijken in dorpen en steden door overstromingen blank te staan. De verwachting is dat dergelijke buien door de klimaatverandering veel vaker gaan voorkomen. Om daar tegen bestand te zijn, moet bij de ruimtelijke inrichting van steden en dorpen steeds meer rekening worden gehouden met tijdelijke opvang van grote waterhoeveelheden zonder dat die schade aanricht en tot wateroverlast leidt, een klimaat-adaptieve ruimtelijke ordening. Mensen willen droge voeten houden. Het is daarom de hoogste tijd om over de bestuurlijke grenzen van waterschappen, gemeenten en provincies heen te kijken: om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen is bestuurlijke samenwerking cruciaal. Mede om die reden organiseerde de CDA Bestuurdersvereniging op vrijdagmiddag 15 april 2016 een CDA Waternetwerkbijeenkomst voor gemeente- en provinciebestuurders én waterschappers. Om op z’n minst te kunnen leren van elkaars ‘best practices’.

Lees hier het volledig artikel