01 november 2018

Motie van AB van waterschap AGV: disproportionele tariefontwikkeling Watersysteemheffing categorie ‘Overig Ongebouwd’ zeer onwenselijk!

Het algemeen bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft in meerderheid een motie aangenomen, ingediend door de PvdA- en CDA-fracties en medeondertekend door de fractie Water Natuurlijk, waarin het dagelijks bestuur wordt opgeroepen krachtig te lobbyen voor een wijzing van de wet- en regelgeving m.b.t. de waterschap belastingen, zodat voorkomen kan worden dat de categorie ‘Ongebouwd’ (agrarische landeigenaren) jaarlijks disproportionele verhogingen van de watersysteemheffing krijgt gepresenteerd. De voor de waterschappen bij wet verplichte systematiek van de kostentoedeling leidt er bij waterschap Amstel, Gooi en Vecht toe dat agrariërs meerdere jaren achtereen forse tariefsverhogingen opgelegd krijgen, die veel hoger zijn dan die van de andere categorieën (Ingezetenen, Gebouwd en Natuur). Voor 2019 wordt de tariefsverhoging voor de categorie Ongebouwd geraamd op 10,4%

Deze forse tariefsverhogingen zijn een gevolg van het feit dat het agrarisch areaal van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht de afgelopen 15 jaar fors is afgenomen. Het aantal hectares van de categorie ongebouwd is in de begroting 2019 ten opzichte van 2005 gedaald met 21.193 hectares. Dat is een daling van 38,65%. De verschuiving naar de categorieën natuur en wegen bedraagt in totaal 18.698 hectares. De verschuiving naar gebouwd komt dan neer op 2.495 hectares.

Het draagvlak is daardoor fors uitgehold, maar de categorie Ongebouwd (nog onderverdeeld in wegen/railinfrastructuur en  ‘overig ongebouwd’) moet nog steeds dezelfde 4,7% opbrengen van de totale (geraamde) opbrengst van watersysteemheffing. Daarbij komt ook nog een zogeheten ‘weeffout’ in het stelsel van de waterschap belastingen, nl. dat de (sub)categorie ‘overig ongebouwd’ een derde van categorie Ongebouwd moet opbrengen, terwijl de waardeontwikkeling van het agrarisch areaal, met name grasland voor de veeteelt door de derogatieproblematiek, de laatste jaren zelfs een daling te zien geeft, terwijl de waarde van de infrastructuur in het gebied van waterschap Amstel, Gooi en Vecht flink in waarde stijgt.  Het bestuur van het waterschap heeft echter geen wettige mogelijkheden meer om hier mee rekening te houden. De CDA-fractie in het waterschap dringt al geruime tijd aan op het aanvragen door waterschap AGV van een ontheffing voor de verplichte toepassing van de kostentoedeling die de grondslag vormt van de tarieven voor de waterschap belastingen.

Binnen de Unie van Waterschappen wordt gewerkt aan een voorstel tot stelselherziening van de waterschap belastingen, maar de verschillende waterschapsbesturen hebben daarover nog geen overeenstemming bereikt. Het algemeen bestuur van waterschap AGV schat in dat dit proces van stelselherziening nog lange tijd gaat duren. Ondertussen moeten wel jaarlijks nieuwe belastingtarieven worden bepaald. Het AB van waterschap AGV streeft naar een zo gelijkmatig mogelijke ontwikkeling van de tarieven voor de verschillende categorieën.

Zie hier de link naar de aangenomen motie over de disproportionele tariefontwikkeling watersysteemheffing voor categorie ‘Overig Ongebouwd’ (agrariërs).

De brief, die vanuit het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, werd verzonden naar de ledenvergadering van de Unie van Waterschappen  inzake de herziening van het belastingstelsel voor de waterschappen vindt u hier.

Hier vindt u de link naar de vergaderstukken m.b.t. het vaststellen van de kostentoedelingsverordening, agendapunt 4 van de AB-vergadering.

Tip: klik op de V (naar beneden wijzende driehoek) voor het inzien van de onderliggende vergaderstukken

In het videoverslag van de Algemene bestuursvergadering, in de opname vanaf 25.50 min., ziet u de bijdrage aan het debat van Egbert de Vries (PvdA, vanaf 26.15 min.), Wim Zwanenburg (CDA, vanaf 33.40 min.) en Marjolein Quene (WN, vanaf 40.25 min.).

Zie hier de Conceptbegroting 2019 van het waterschap AGV, zie bijv. de Tabel bovenaan pagina 72/99 voor de Tariefontwikkeling van de watersysteemheffing en Tabel E. Ontwikkeling van de lastendruk per profiel, pagina 72/99.

Zie hier de link naar de website van het waterschap over de waterschap belastingen:

Zie hier de links naar de website van de Unie van Waterschappen over de voorstellen voor stelselwijziging, herziening waterschap belastingen.

Aangepast voorstel waterschap belastingen
Aanpassing belastingstelsel

Het CDA in het waterschap Amstel, Gooi en Vecht streeft bij de waterschap belastingen naar een beheerste, gematigde belastingtariefontwikkeling voor alle categorieën van de waterschap belastingen.