17 december 2018

Omgevingswet geeft sleutelrol aan waterschappen

Door: Hans Démoed, Lijsttrekker CDA waterschap Rijnland

De waterschappen staan voor grote opgaven als gevolg van klimaat en noodzakelijke innovaties op het gebied van duurzaamheid en energie in het bijzonder. In 2021 gaat de nieuwe Omgevingswet in werking, maar niets staat overheden in de weg om alvast te gaan werken in de geest van deze wet. Dichtbij de inwoners, uitnodigend en met cultuurverandering om meer te denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen.

Verkiezingen

Wat kunnen de verkiezingen daarin betekenen? De man of vrouw in de straat vindt dat de waterschapstaken gewoon gedaan moeten worden en is niet bezig met verkiezingen. Tegelijk hebben mensen direct te maken met alle gevolgen van de extreme weersomstandigheden zoals de droogte deze zomer en de extreme regenval in september. Beide hadden enorme gevolgen voor inwoners en bedrijven. De klimaatcritici zeggen dan dat is een incident! Dat doet de ernst van deze klimaatvraagstukken geen recht. We gaan dit veel vaker meemaken daar twijfel ik niet over.  Voor de kandidaten van de waterschapsverkiezingen is dat ook het thema: waterbewustzijn.  De veranderingen raken de inwoners zelf,  dus daar zit ook de verbinding. Wat kun je zelf doen in je eigen situatie aan klimaatadaptie, door vergroening van je tuin of andere maatregelen? Het gaat om een gedragsverandering die tot stand moet komen.

Voor ons als CDA een kans om vanuit gespreide verantwoordelijkheid de samenwerking tussen inwoner en overheid echt een kans te geven. Laten we echt werk maken van uitnodigingsplanologie en initiatieven de ruimte geven.

Als je naar de inhoud van de Omgevingswet en de vraagstukken kijkt, dan is er een centrale rol voor de waterschappen noodzakelijk. Water is leidend in de sturing van de ruimtelijke vraagstukken en klimaat eveneens. Anders dan voorheen moet het waterschap dat vooral doen in een partnerrol, samen met andere overheden de uitdagingen van vandaag en morgen van antwoorden voorzien.
Waterschappen zijn de regisseurs in de Omgevingswet en kunnen hun meerwaarde komende jaren waarmaken in deze sleutelrol. Waterschappen zijn onze oudste overheid en krijgen hiermee ook echt een nieuwe betekenis. Waterschap = inwoner = waterbewust

Dit artikel werd in december 2018 gepubliceerd in Bestuursforum, het blad van christendemocratische bestuurders in provincies, gemeenten en waterschappen.

Zie hier de link naar het oorspronkelijke artikel.