26 oktober 2018

'Politieke' vragen bij waterschapsverkiezingen

De afgelopen zomer waren met de droogte de waterschappen veelvuldig in het nieuws. Zelfs Nieuwsuur bestede er een item aan.

Aan het nut van waterschappen in Nederland twijfelt eigenlijk niemand meer, maar over de noodzaak van een politiek bestuur voor deze functionele overheid ontvang je toch nog vaak vragen. Als men al weet heeft van wat een waterschap doet, heeft men veelal weinig idee van de belangen die achter de ‘water’-vraagstukken schuil gaan. Het waterbewustzijn is bij de meeste ingezetenen nog betrekkelijk laag. Een verkiezingscampagne is naast de campagne voor de eigen partij ook altijd nog een promotiecampagne voor de waterschappen zelf.

De waterschapsverkiezingen zijn op 20 maart 2019, opnieuw tezamen met de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Anders dan bij PS, mag iedereen die 18 jaar of ouder is en in Nederland woont stemmen voor de waterschappen, ongeacht de nationaliteit.

Positief verhaal van het water
Met de verkiezingen in aantocht moet ‘het verhaal van het water’ opnieuw uit de doeken gedaan worden om de kiezers naar de stembus te lokken. Waterschappen en kandidaatsbestuursleden moeten daarbij niet alleen dreigende taal over overstromingen of over klimaatverandering hanteren, want een angstcampagne zal ongetwijfeld opnieuw satirisch onderuit gehaald worden door cabaretiers zoals Arjan Lubach. We verdrinken heus niet als we niet gaan stemmen! En er kan ook een positief verhaal verteld worden. De wetten en regels die zorgden dat er steeds betere afvalwaterzuiveringsinstallaties kwamen hebben een enorm positieve bijdrage geleverd aan ons leefmilieu. Een groot succes. In rivieren die 30 of 40 jaar geleden biologisch dood waren, zwemmen nu wel meer dan 40 soorten vis!

De droogte van de afgelopen zomer leverde hier en daar wel problemen op, maar dankzij de samenwerking van de waterschappen en tijdig genomen peilbesluiten over de buffer van zoet water in het IJsselmeer bleven de problemen relatief beperkt. De verzilting tijdens droge perioden wordt overigens wel een steeds groter probleem, waarbij het niet alleen gaat om de oprukkende zouttong bij de Nieuwe Waterweg en in het Amsterdam-Noordzeekanaal, maar in het westen van het land hebben waterschappen ook vaak te maken met brak kwelwater van een aantal polders.

Zie hier het volledige artikel van Wim Zwanenburg, in CDA Bestuursforum, het blad van de CDA-bestuurders in provincies, gemeenten en waterschappen, oktober 2018, over de waterschapsverkiezingen en over politiek in het waterschapsbestuur.

Wim Zwanenburg is voor het CDA-lijsttrekker bij de verkiezingen in 2019 voor het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht.