25 maart 2016

Project ‘Temmen Brakke Kwel’ in Horstermeerpolder

Het onderzoek naar de problematiek van de brakke kwel (opwellend zout water uit de diepere grondwaterstromen) in het werkgebied van waterschap Amstel, Gooi en Vecht is begonnen met een breed onderzoek in AGV-gebied en daarbuiten naar mogelijke oplossingen voor dit waterkwaliteitsprobleem.

Het heeft uiteindelijk geleid tot een deelproject ‘Temmen van Brakke Kwel’ in de Horstermeerpolder.

Het Algemeen Bestuur is op 23 september 2015 in een informatiebijeenkomst informeel ingelicht over de plannen voor een nader onderzoek (pilot) voor het winnen en benutten van brakke kwel in de Horstermeerpolder. Tevens zijn de belangrijkste externe belanghebbenden en betrokkenen (bestuurlijke omgeving, bewoners en belangenorganisaties) in en rond de polder gepolst over de ideeën hiervoor.

Na behandeling van dit voorstel in de Commissievergadering van 23 maart van het bestuur van waterschap AGV kan gestart worden met de voorbereiding van de pilotfase.

Het watersysteem, met name het water van de Vecht waarnaar het water uit de Horstermeer wordt uitgemalen, wordt door het alternatieve gebruik van het brakke kwelwater, niet langer meer met dit zout belast, met positieve gevolgen voor de waterkwaliteit, flora en fauna langs de rivier.

De totale aanvoer uit het Markermeer bij Muiden bedraagt meer dan 130 Mm3/j. Dit komt overeen met een waterschijf van 20 cm over het gehele Markermeer. Een groot deel van dit water (minder zoet maar gebiedsvreemd) is bestemd voor het doorspoelen van dit gebied om de negatieve gevolgen van de brakke kwel in de Horstermeer tegen te gaan.

Ook wordt onderzocht of drinkwater kan worden bereid met het brakke kwelwater, dat door een proces van omgekeerde osmose omgezet kan worden van zout naar zoet water. De kwaliteit van het geproduceerde drinkwater voor Amsterdam (waarvoor nu onder meer het zoete kwelwater uit de Bethunepolder wordt gebruikt) gaat dan omhoog en voor de ontharding hoeft minder of geen natronloog meer te worden gebruikt.

Dit leidt tot een substantiële vermindering van de CO2  uitstoot van Waternet (dat naast de uitvoerende organisatie voor het waterschap AGV en de gemeente Amsterdam, ook drinkwaterleidingbedrijf is voor Amsterdam en omgeving).

‘WaterNatuurlijk wil Horstermeer vol laten lopen’

In de Commissievergadering van 23 maart toonde het CDA zich zeer enthousiast over het project ‘Temmen van Brakke Kwel’.

“Het project heeft alles in zich om tot een vier keer win-situatie te leiden, het is de parel aan de kroon van innovatieprojecten van het waterschap. Het project heeft grote betekenis voor de werking van ons watersysteem”.

Tot verbazing van onder meer de CDA-fractie toonde de fractie van WaterNatuurlijk (bij monde van mevrouw Marion Di Bucchianico) zich zeer gereserveerd over het project, ondanks de beoogde milieuwinst.

WaterNatuurlijk staat echter andere beleidsrichtingen voor inzake de Horstermeerpolder. WaterNatuurlijk pleit al jaren voor uitbreiding van natuurterreinen en het onder water zetten van de polder.

De CDA-fractie meent echter dat het milieu- en het kwelwaterprobleem van de Horstermeer en omgeving juist gebaat is bij het project. De CDA-fractie pleit juist voor de leefbaarheid in de Horstermeerpolder en vindt de belangen van bewoners en bedrijven in de Horstermeer legitiem.

Het waterbeheer van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht moet zich ook richten op deze belangen, waarbij ook rekening moet worden gehouden met natuurbelangen in dat gedeelte van de polder dat daarvoor gereserveerd is.

Luister naar de opname van de Commissievergadering van 23 maart jl., zie: Agendapunt 9 (na 2 uur, 11 minuten): Temmen van Brakke kwel.

Zie hier de presentatie van het project Temmen Brakke Kwel.

Zie ook het Jaarverslag 2015 van Innovatie en Onderzoek van AGV en Waternet, waarin het project Temmen van Brakke Kwel een van de projecten is en zie ook “Temmen van de brakke kwel” uit Eureka, Nieuwe bron voor drinkwater.

Lees hier een artikel over het project Temmen Brakke Kwel op de website van Waternet