20 april 2018

Van rioolwaterinstallatie naar ‘energiefabriek’

Nieuwe slibdrooginstallatie mogelijk met gebruik van restwarmte

Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) heeft besloten om een volgende stap te zetten naar de kringloopeconomie, de recycling en winning van grondstoffen uit afvalwaterstromen met het besluit de bouw van een nieuwe slibdrooginstallatie te gaan onderzoeken.

Het besluit om mogelijk een nieuwe slibdrooginstallatie te gaan bouwen sluit aan bij de strategische uitgangspunten (het Bestuursakkoord ‘Waterbewust’ 2015-2019) van het waterschap om afvalwater te gebruiken als bron voor energie en om te streven naar besparingen en hogere kosteneffectiviteit en om de uitstoot van CO2 te beperken.

Het algemeen bestuur stemde in met een voorstel om een fors budget, € 1,9 miljoen, beschikbaar te stellen voor haalbaarheidsstudie waarin de verschillende mogelijke scenario’s van slibverwerking worden uitgewerkt en vergeleken, een verkenning naar de mogelijkheden van samenwerking met collega-waterschappen, een voorontwerp ten behoeve van de eventuele bouw van een nieuwe slibdrooginstallatie en te kijken naar de mogelijkheden om gedroogd slibgranulaat als biobrandstof te verkopen. Het drogen van zuiveringsslib met restwarmte en het inzetten van het gedroogde slibgranulaat als biobrandstof kan een grote bijdrage leveren aan de ambities van AGV. De nieuwe slibdrooginstallatie zou bij het drogen gebruik maken van restwarmte, afkomstig van het AEB Amsterdam of van Tata Steel uit IJmuiden.

Uit een eerder oriënterend onderzoek naar slibdroging blijkt dat het technisch en financieel haalbaar is om een slibdrooginstallatie te gaan bouwen. De bouw van een slibdrooginstallatie kost circa € 25.000.000. De investeringskosten zijn mede afhankelijk van de uiteindelijke locatie die gekozen wordt. In de haalbaarheidsstudie zal dit nader uitgewerkt worden.

In het Waterbeheerplan 2016-2021 staat dat AGV in 2020 klimaatneutraal wil zijn, dat wil zeggen: uitstoot van CO2 vermijden of compenseren. Daarnaast stond al in de begroting van AGV van 2016 de ambitie om in 2020 energieneutraal te zijn, dat wil zeggen: een energie-neutrale bedrijfsvoering in het jaar 2020.

Na de waterzuivering door Waternet blijft er op jaarbasis meer dan 90.000 ton ontwaterd zuiveringsslib over als ‘restproduct’ en dat slib moet nog verder verwerkt worden. Momenteel wordt dit ontwaterde slib (23% droge stof en 77% water) in de ovens van AEB Amsterdam verbrand. Bij die verbranding verdampt eerst het aanwezige water en daar is ongeveer alle aanwezige energie in het slib voor nodig. Er wordt dus geen extra energie geproduceerd uit het slib. Daarmee levert de huidige manier van de verwerking van zuiveringsslib geen bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstelling van AGV. Indien het slib niet verbrandt zou worden, maar gedroogd, dan blijft er slibgranulaat over als restproduct en dat weer verkocht worden als biobrandstof.
Ondanks dat de eventuele nieuw te bouwen slibdrooginstallatie niet in 2020, maar in 2021 operationeel zou kunnen zijn, levert het drogen van zuiveringsslib en het inzetten van het gedroogde slibgranulaat als biobrandstof uiteindelijk een grote bijdrage aan de ambities van AGV, namelijk:

• Minder uitstoot van CO2, nl. 15.128 ton CO2 per jaar, oftewel 30% van doelstelling van Waternet (de uitvoerende organisatie van het waterschap AGV) van 50.000 ton;
• Minder energiegebruik, nl. 153.459 Gigajoule (GJ) per jaar, oftewel 64% van de doelstelling van 241.310 GJ.

Bij de behandeling in de Commissie- en Bestuursvergaderingen van AGV vroegen de CDA- en de PvdA-fracties naar de invloed van de energietransitie die nu aan de gang is, het gebruik van alternatieven voor aardgas. De vraag naar restwarmte zou met name in de Metropool Regio Amsterdam wel eens enorm kunnen gaan stijgen. Het CDA vroeg ook nadrukkelijk naar het effect van de uitstoot van CO2 bij het transport van de verschillende materiaalstromen mee te nemen in de haalbaarheid- en scenario-onderzoeken.

Zie hier het Bestuursvoorstel dat door het algemeen bestuur is goedgekeurd.
Zie ook: CBS: Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer