27 oktober 2014

Waterberging Noorderlegmeerpolder officieel geopend

Bron: AGV

Vrijdag 24 oktober 2014 heeft dagelijks bestuurder (namens het CDA) Gerard Korrel van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht samen met wethouder Peter Bot officieel de waterberging Noorderlegmeerpolder (gemeente Amstelveen) bij de N201 geopend. De waterberging is aangelegd om bij hevige neerslag het overtollige water op te vangen om wateroverlast en schade voor bewoners en bedrijven te voorkomen.

Gerard Korrel, verantwoordelijk bestuurder van het waterschap: ‘We zien dat het klimaat verandert waarbij er vaak in korte tijd extreem veel neerslag valt. Om wateroverlast en schade te voorkomen is deze waterberging dan ook nodig. Voor de aanleg van de berging moest een aantal volkstuinen worden verplaatst, maar dit is allemaal in goed overleg met de huurders van het volkstuinencomplex gegaan. En de berging doet zijn werk goed. Op 28 juli jl. toen extreem veel neerslag is gevallen, zijn de percelen volgens plan onder water gelopen.’

Aanleg waterberging

Een aantal percelen rond de N201 is afgegraven waarbij er 45.000 m3 grond is afgevoerd. Bij extreme neerslag lopen deze percelen onder water. Als er geen sprake is van wateroverlast, dan hebben de percelen een agrarische functie.  Daarnaast is een vaart gegraven, zodat het water uit de polder snel richting het waterbergingsgebied en gemaal wordt afgevoerd. De vaart is 10 meter breed en loopt door het volkstuinencomplex heen.

Deze waterberging wordt mede mogelijk gemaakt door het Europees LandbouwFonds voor Plattelandsontwikkeling