18 december 2015

Waterschap AGV investeert in duurzame toekomst van afvalwaterinstallatie

Het Algemeen Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft op 17 december besloten om de komende jaren € 2.6 miljoen te investeren in de biogasverwerking op de rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) Horstermeer en € 2 miljoen in een zonne-energie installatie bij dezelfde rwzi. Deze investeringen zullen de CO2 uitstoot met circa 620 ton per jaar terugdringen en dragen voor 4.4% bij aan de doelstelling van waterschap Amstel, Gooi en Vecht om in 2020 energie neutraal te zijn. De rwzi zal dan 100% kunnen voorzien in de eigen elektriciteitsbehoefte. Hiermee wordt een direct positief effect op het milieu bewerkstelligd en bijgedragen aan het duurzaamheidbeleid van AGV. Deze investeringen worden afgeschreven over een periode van 15 tot 25 jaar, zodat de jaarlijkse kosten beperkt blijven en de investeringen worden terugverdiend. Na deze investeringen kan de rwzi Horstermeer beschouwd worden als één van de meest innovatieve en duurzame rwzi ’s van Nederland. Een en ander is ook conform het Bestuursakkoord Amstel, Gooi en Vecht 2015-2019 ‘Waterbewust’, het coalitieprogramma van AGV waarin ook ingezet wordt op duurzaamheid.

Achtergrond

In de periode van 2011 tot en met 2014 is de waterlijn van de rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) Horstermeer volledig aangepast en uitgebreid met een extra aktief slibtank en een

1-STEP-filter-nabehandelingsinstallatie om te kunnen voldoen aan de vereiste effluenteisen in het kader van de Europese Kader Richtlijn Water (KRW). Ook zijn alle onderdelen van de water- en sliblijn, die aan het einde van hun technische levensduur waren vervangen. Het 1-STEP®filter is een nabehandelingsinstallatie voor vergaande verwijdering van nutriënten (fosfor, stikstof) en organische microverontreinigingen (medicijnresten, bestrijdingsmiddelen etc.) uit reeds gezuiverd afvalwater (de 'afloop nabezinktank').

Om in 2017 aan de nieuwe wettelijke eisen voor de emissie van uitlaatgassen te voldoen staat in 2016 als laatste onderdeel van het project de vervanging van de gasmotoren gepland. In dit kader is gekeken hoe duurzaamheid en innovatie optimaal geborgd kunnen worden. Hiervoor zijn uitgebreide varianten studies uitgevoerd om antwoord te geven op de volgende vragen:

·        Hoe kan de energiebehoefte en -productie van de gehele rwzi Horstermeer het beste op elkaar afgestemd worden?

·        Hoe kan de gasveiligheid op de rwzi Horstermeer aan de hand van de meest recente inzichten nog beter geborgd worden?

·        Hoe kan de rwzi Horstermeer volledig voorzien in zijn eigen energiebehoefte?

Door het uitvoeren van de noodzakelijke aanpassingen in de biogasverwerking voldoet deze installatie aan de nieuwe wettelijke richtlijnen en zal de bedrijfsvoering van dit onderdeel van de rwzi Horstermeer voor een periode van 15 jaar gegarandeerd worden. Samen met het plaatsen van zonnepanelen voor het opwekken van elektriciteit zal de rwzi Horstermeer volledig voorzien in zijn eigen energiebehoefte. Dit draagt bij aan het streven van AGV om in 2020 energieneutraal te opereren. Na de eerder toepassing van het innovatieve 1-stepfilter voor de effluent-polishing kan de rwzi Horstermeer met de nieuwe investeringen beschouwd worden als één van de meest innovatieve en duurzame rwzi ’s van Nederland.

De investering in de zonne-energie installatie op de rwzi Horstermeer bedraagt € 2 miljoen onder de  voorwaarde dat deze investering alleen gedaan wordt na het verkrijgen van een subsidie. In het geval de subsidie niet verkregen wordt zal de investeringsbeslissing opnieuw aan het bestuur worden voorgelegd. Met de investering kan jaarlijks een bedrag van € 94.000,- op de elektriciteitsrekening worden bespaard.

De CDA-fractie staat in principe zeer positief tegenover deze investeringen. Ron Wever, duolid van de CDA waterschapsfractie: “Innovatie is geen doel op zich en wij zijn ook zeker kritisch over de kosten van de benodigde investeringen en de aanbestedingsprocedure. Maar de milieuwinst en de duurzaamheid beschouwen wij als uitermate positief”.

Zie hier de link naar de video en de onderliggende stukken tijdens de behandeling in de Commissievergadering op 11 november 2015.

Zie hier de link naar de video en de onderliggende stukken tijdens de behandeling in de Algemeen Bestuursvergadering van 17 december 2015.

Link naar de vragen van de CDA waterschapsfractie over AGV en Innovatie in de Afvalwatersector