09 juli 2022

Waterschap AGV stelt intensivering rivierkreeftbestrijding opnieuw uit

Op 23 mei zond het Hollands Agrarisch Jongeren Kontakt (HAJK) per email een brief aan het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht waarin zij ernstige zorgen uitten over schade die wordt aangericht door de Amerikaanse rivierkreeft, een invasieve exoot. De CDA-fractie in het bestuur heeft al herhaaldelijk aangedrongen op intensivering van de rivierkreeftbestrijding. Helaas zonder succes: ook nu werd een motie van o.m. de CDA-fractie daarover verworpen. Deze motie, die medeondertekend werd door de fracties van de ChristenUnie en Bedrijven, werd ingediend bij de bespreking en besluitvorming over de Voorjaarsnota in het Algemeen Bestuur van het waterschap.

De rode Amerikaanse rivierkreeft is een invasieve soort, die van nature niet in Nederland voorkomt. De laatste jaren nemen de aantallen enorm toe. De kreeften vormen een bedreiging voor de ecologie, vooral in de Vechtplassen. Waar de kwaliteit van het water achteruitgaat en planten en andere dieren verdwijnen, ontstaat een goed leefgebied voor de rivierkreeft. Als de waterkwaliteit later weer wordt verbeterd, is het aannemelijk dat de rivierkreeft verhindert dat de planten en andere dieren weer terugkeren.

Ecologische schade
Deze Amerikaanse rivierkreeft vermeerderd zich ontzettend vlug, de kreeft legt wel drie- tot zeshonderd eieren per keer, driemaal per jaar. Bij het ontbreken van natuurlijke vijanden zorgt dit voor een exponentiele populatiegroei. Dit baart de jonge agrariërs zorgen omdat de Amerikaans rivierkreeft in deze hoeveelheden veel impact heeft op de omgeving.

Door het eet- en graafgedrag en het maken van holletjes in de oever zorgt deze kreeft voor schade aan oevers van sloten. Het afkalven, zorgt voor verlies aan waardevolle landbouwgrond. De ecologische balans in de sloten raakt verstoord, doordat beplanting wordt weggevreten. De Krabbescheer, de Groene Glazenmaker en Zwarte Sterns verdwijnen uit ons gebied. Voor de (jonge) agrariërs is dit erg zuur, temeer omdat zij via de agrarische collectieven inspannen deze soorten te behouden. Waar de kwaliteit van het water achteruitgaat en planten en andere dieren verdwijnen, ontstaat een goed leefgebied voor de rivierkreeft. Als de waterkwaliteit later weer wordt verbeterd, is het aannemelijk dat de rivierkreeft verhindert dat de planten en andere dieren weer terugkeren.

Motie opnieuw ontraden
Het Dagelijks Bestuur, bij monde van portefeuillehouder Sander Mager (in het DB namens Water Natuurlijk) gaf aan de zorgen te delen, maar ontraadde de motie: “Zolang er op landelijk niveau geen duidelijkheid is over een effectieve wijze van rivierkreeftbestrijding en de financiering daarvan, willen wij als AGV daar geen extra geld aan uitgeven, naast de onderzoeken die plaatsvinden in onder meer de Molenpolder. Het is vooral het Ministerie van LNV dat daarin een verantwoordelijkheid heeft en daarover vindt ook overleg plaats via de Unie van Waterschappen. AGV zet in op de bestrijding op een beperkt aantal hotspots. Het DB van het waterschap blijft van mening dat extra additionele financiering van de rivierkreeftbestrijding niet voor eigen rekening kan komen”.

Onderzoek door Waternet
In opdracht van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, gemeente Amsterdam, provincie Utrecht en Aanpak Oostelijke Vechtplassen werkt Waternet aan het onderzoek naar Natuurherstel met het beheersen van Amerikaanse Rivierkreeft in de Molenpolder. Op 20 april 2021 werd daarvoor een projectplan door het Dagelijks Bestuur vastgesteld. In het projectplan wordt gesteld dat het ’beheersen van de rivierkreeften’ een goede oplossing is voor herstel van de biodiversiteit. Dit zou blijken uit een eerder uitgevoerd kleinschalig experiment in de Molenpolder op het terrein van vereniging Gravingen. Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht onderzoekt samen met gebiedspartners hoe je dit ook op grote schaal kunt toepassen. Het waterschap wil nader onderzoeken hoe de rode Amerikaanse rivierkreeft beheerst kan worden in het KRW-lichaam en Natura2000-gebied de Molenpolder. Het doel is om de rivierkreeften zover te beheersen dat er een gezond evenwicht in de natuur ontstaat en de biodiversiteit weer toeneemt.

Opinie CDA-fractie
De CDA-fractie blijft van mening dat het waterschap AGV en Waternet veel te laks omgaat met de rivierkreeftbestrijding en dat onderzoeken inmiddels al meer dan genoeg hebben aangetoond dat intensivering nodig is en ook effectief kan zijn. CDA-fractie voorzitter Wim Zwanenburg: “Het DB onderkent de problemen onvoldoende. Het DB wordt geadviseerd door ecologen van Waternet die er van uitgaan dat op termijn bij verbetering van de waterkwaliteit er vanzelf wel een natuurlijk evenwicht ontstaat en dat de natuur zich zodanig zal aanpassen dat de rivierkreeften uiteindelijk wel een natuurlijke vijand verkrijgen. Zij beschouwen iedere intensivering van de rivierkreeftbestrijding als geld gooien in een bodemloze put en zij spreken ook nooit over ‘bestrijding’, maar over ‘rivierkreeftbeheersing’. Het is teleurstellend iedere keer weer te ervaren dat ook van de zijde van de vertegenwoordigers van de categorie Ongebouwd/LTO in het bestuur van ons waterschap hier weinig weerwerk op wordt geboden. Uit diverse onderzoeken van onder meer de STOWA blijkt dat de onderhoudskosten aan dijken al reeds zijn toegenomen, daar waar de rivierkreeft aanwezig is. Ook het baggeren van waterwegen wordt duurder door de rivierkreeft met extra baggeraanwas tot wel 25%. Het is ook bijzonder jammer dat niet intensiever door het waterschap gaat worden samengewerkt met de binnenvisserij en Good Fish Foundation (GFF), juist nu daar ook uit hoofde van regelgeving ruimere mogelijkheden voor zijn, om te zorgen dat de rivierkreeften in de restaurants terechtkomen”.