12 februari 2015

Waterschap gaat Weesper dijken versterken

Commentaar van Wim Zwanenburg op dit artikel van Marieke van Veen in Weespernieuws van 11 februari

Omdat dijken na verloop van tijd inzakken of uitdrogen, kunnen ze doorbreken. Daarom hebben de provincies (als toezichthouder) veiligheidsnormen vastgesteld. Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht is er voor verantwoordelijk dat alle dijken aan die normen voldoen. Het Algemeen Bestuur van het waterschap heeft in 2009 het programma Regionale (Water)Keringen vastgesteld. Hierin staat welke dijken (voor eind 2015) moeten worden verbeterd. In het artikel komt het bestuurlijk proces niet aan de orde, maar aan een dijkversterkingsproject gaat heel wat vooraf.

Op 18 maart 2015 zijn er verkiezingen voor de besturen van de waterschappen, ook voor AGV. Het CDA is één van de 13 partijen. Als u niet kiest voor deelbelangen (natuur of recreatie), maar kiest voor verstandig verantwoord bestuur met goed toezicht op de uitvoeringsorganisatie, kies dan CDA. Zie www.cda.nl/agv voor de overige standpunten en het verkiezingsprogramma.

t waterschap Amstel, Gooi en Vecht is er voor verantwoordelijk dat alle dijken aan die normen voldoen. Het Algemeen Bestuur van het waterschap heeft in 2009 het programma Regionale (Water)Keringen vastgesteld. Hierin staat welke dijken (voor eind 2015) moeten worden verbeterd. In het artikel komt het bestuurlijk proces niet aan de orde, maar aan een dijkversterkingsproject gaat heel wat vooWaternet is de uitvoeringsorganisatie van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Een dijkversterkingsproject kan zeer ingrijpend zijn voor omwonenden. Wij (de CDA-fractie in het bestuur van AGV) vinden het daarom belangrijk dat omwonenden goed bij het proces, zowel bij de planvorming als de uitvoering, betrokken worden: via inspraak en met informatie via internet en nieuwsbrieven. Het CDA heeft in het bestuur altijd gepleit voor een heldere, niet-autoritaire wijze van communiceren door het waterschap. Niet over de inwoners, maar met de inwoners praten en goede voorlichting geven. Tot aan keukentafelgesprekken toe. Op de website van AGV is ook veel informatie over dijkversterkingsprojecten terug te vinden: http://www.agv.nl/plannen/dijken/ . In de het Dagelijks Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht is CDA-er Gerard Korrel als portefeuillehouder verantwoordelijk voor de dijkversterkingsprojecten. t waterschap Amstel, Gooi en Vecht is er voor verantwoordelijk dat alle dijken aan die normen voldoen. Het Algemeen Bestuur van het waterschap heeft in 2009 het programma Regionale (Water)Keringen vastgesteld. Hierin staat welke dijken (voor eind 2015) moeten worden verbeterd. In het artikel komt het bestuurlijk proces niet aan de orde, maar aan een dijkversterkingsproject gaat heel wat vooraf.