13 oktober 2017

Waterschap werkt mee aan plan voor schone Oostelijke Vechtplassen

Oostelijke Vechtplassen

De Oostelijke Vechtplassen zijn een prachtig gebied met veel natuur en geschiedenis. Met veel ruimte voor varen en ontspanning. Dit moet ook zo blijven, maar is niet vanzelfsprekend. De waterkwaliteit kan beter, er is de baggerproblematiek en ook op toeristisch-recreatief gebied kan het gebied een aantal nieuwe impulsen gebruiken, want er is afnemende animo voor de watersportsector en de horeca in het gebied.

Meer dan 10 jaar geleden ontwikkelde het waterschap een plan, het zogenaamde verdiepingenplan’, voor de Loosdrechtse Plassen. Er ontstond hierover in het gebied veel onrust en veel weerstand. Het oude plan is door de toenmalige minister Peijs afgeblazen. De verhouding tussen de gemeente Wijdemeren en het waterschap was verstoord, en de bagger bleef op de bodem liggen. De afgelopen jaren is er met veel betrokken partijen eerst een gebiedsvisie ontwikkeld en afgelopen zomer werd is er een gebiedsakkoord gesloten.

Het filmpje (link hier rechtsboven) geeft een mooie weergave van de aanwezige problemen in het gebied en het nut van een gebiedsakkoord.

Het nieuwe gebiedsakkoord

Voor het waterschap is natuurlijk de verbetering van waterkwaliteit belangrijk. De provincie Noord-Holland leidt het project. Samen met waterschap Amstel, Gooi en Vecht, gemeenten, bewoners, ondernemers en natuurorganisaties wordt met wel 21 verschillende partijen samengewerkt aan het plan. Het gebiedsakkoord bevat een aantal complexe en hardnekkige onderwerpen die jarenlang niet van de grond zijn gekomen. Nu lukt het wel om een integraal plan en uitvoeringsprogramma te maken waarin alle partijen er op vooruitgaan. Dit is een groot succes voor het gebied en de meeste partijen willen dit momentum dan ook niet voorbij laten gaan. Verschillende partijen moeten daarvoor wel een forse financiële bijdrage leveren. In totaliteit is zelfs wel 77 miljoen euro nodig, waarvan meer dan 7,15 miljoen euro van het waterschap moet komen. Nadat eerder het dagelijks bestuur van het waterschap al akkoord was gegaan met het plan, kwam dit op 11 oktober ter bespreking in de Commissievergadering van het Algemeen Bestuur.

Waterkwaliteit

De CDA-fractie is erg ingenomen met het gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen en met de doelstellingen van het plan. De CDA-fractie in het bestuur van AGV ziet graag dat Vechtplassengebied zich verder ontwikkelt  tot een ‘vrijetijdslandschap’, een aantrekkelijk en toegankelijk groen gebied, waar mensen graag wonen, werken en recreëren. Eindelijk wordt hierbij naast tal van andere problemen een begin gemaakt met het duurzaam oplossen van de baggerproblematiek in de Loosdrechtse Plassen zodat ook de waterkwaliteit kan verbeteren. Met het gebiedsakkoord kunnen ook de doelen van Europese Kader Richtlijn Water voor de plassen en vaarten in dit gebied gerealiseerd worden. Het waterschap AGV heeft een direct belang bij 11 van de 17 projecten en het waterschap wordt projectverantwoordelijk (trekker) van de projecten die te maken hebben met de aanpak van het zwevend slib en met het verbeteren waterkwaliteit. Het CDA vindt het bovendien belangrijk dat er ook extra vaarverbindingen komen om de recreatievaart meer mogelijkheden te bieden. Natuurlijk moet daarbij  wel de effecten op de natuur worden gelet. Het CDA vindt het ook van belang dat rekening wordt gehouden met de inbreng van de direct betrokken bewoners van het gebied.

Zorgen over agrarisch beheer

Het CDA maakt zich wel zorgen over hoe met natuurbeheer en de agrarische sector wordt omgegaan. Voor het realiseren van het Nationale Natuur Netwerk (NNN) dient nog ca. 780 ha extra ingericht te worden als natuur. Van dit geheel is op dit moment 146 hectare beschikbaar. De overige 634 ha dient nog beschikbaar te komen via verwerving of functiewijziging van landbouwgrond. Dat hiervoor moet worden omgevormd. Het verloren gaan van landbouwareaal leidt in het gebied van het waterschap tot verder verzwaring van de waterschapslasten voor de overblijvende agrariërs. Bovendien wordt ‘agrarisch natuurbeheer’ voor deze NNN-gebieden helaas  niet overwogen. Men wil de natuur ontwikkelen via zogenaamde ‘mesotrofe verlanding’ (matige voedselrijk). Eerdere experimenten daarmee hebben echter tot verwaarlozing van het gebied geleid, met name door het dichtslibben van watergangen omdat natuur-beherende organisaties hun onderhoudsverplichtingen niet nakwamen. Zo kwam er ‘eutrofe verlanding’, of eutroof (voedselrijk) water met een mindere kwaliteit. Het CDA heeft geen behoefte aan nieuwe mislukkingen. Het CDA vraagt zich bovendien af hoe met de invloed van ganzenvraat en exoten op de waterkwaliteit zal worden omgegaan.

Zie hier de link naar de video-opname van de bespreking van dit onderwerp in de Commissievergadering en naar de inbreng van steunfractie- en commissielid Ron Wever namens de CDA-fractie. Daarbij kunt u ook de vergaderstukken van het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen terugvinden (klik daarover op het blauwe pijltje bij agendapunt 4).

Wim Zwanenburg, voorzitter van de CDA-fractie in het waterschap, toonde zich na afloop van de Commissievergadering van het waterschap zeer tevreden over de bespreking: “Je ziet dat het gehele waterschapsbestuur zich betrokken voelt. Goed dat er na zoveel jaren nu eindelijk een Gebiedsakkoord is en dat ook het waterschap daarin meedoet. In het waterschapsbestuur zie je dat verschillende fracties verschillende invalshoeken aandragen en een constructieve bijdrage leveren. Wij hopen dat de portefeuillehouder namens het waterschap, Pieter Kruijswijk, de boodschappen meeneemt en voortvarend aan de slag gaat”.