Het CDA wil vaart maken met goede spoorverbindingen door heel Nederland. De komende jaren zal het aantal treinreizigers namelijk met 45% toenemen. Spoor-woordvoerder Mustafa Amhaouch: ‘Om aan de wens van steeds meer mensen die met de trein willen reizen te voldoen, moeten we blijvend aandacht houden voor goede spoorlijnen en schone, snelle treinen’.

In het zogeheten ‘toekomstbeeld OV 2040’ mist het CDA op regionaal gebied zowel snelle verbindingen als stevige vertakkingen met de steden in de regio’s. Amhaouch noemt als voorbeelden de treinen tussen Eindhoven en Venlo, Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden. Ook vraagt hij zich af waarom er spoorvertakkingen naar Assen, Den Helder, Purmerend en Heerlen ontbreken. De CDA’er ziet mobiliteit altijd in samenhang met de regionale economie, wonen en werken/studeren en de  aansluiting met de  huidige en toekomstige economische ontwikkelgebieden. Hij vraagt daarom vandaag in een motie extra aandacht voor bereikbaarheid in de regio. ‘Goede bereikbaarheid is essentieel voor de leefbaarheid en werkgelegenheid, daarom hebben we per motie gevraagd om de kamer hierover tijdig te informeren’, aldus Amhaouch.

Dubbeldekkers als nieuwe norm

In een ander voorstel stelt het CDA-Kamerlid voor dat vervoerders in gaan zetten op maximale capaciteit van treinen. Hij stelt vast dat er nog altijd enkeldeks treinen worden aangeschaft, terwijl er een grote capaciteitsopgave ligt om de (toekomstige) reizigersdrukte aan te pakken. Dubbeldekkers moeten daarom de standaard worden bij de aanschaf van nieuwe treinen. Hij wil dat de regering hierover in overleg gaat met de vervoersbedrijf NS. ‘Dat mensen iedere dag in overvolle treincoupés staan, is niet meer uit te leggen', aldus Amhaouch.