Het CDA wil dat de MKB-bank terugkomt om het kleine MKB-bedrijf te kunnen voorzien in hun kredietbehoefte, iets wat grote systeembanken steeds meer achterwege laten. Het CDA komt met dit voorstel bij de behandeling van de begroting Economische Zaken en Klimaat.

Kamerlid Mustafa Amhaouch: “Het MKB is de ruggengraat van onze economie en gaat een onmisbare rol spelen bij het economisch herstel na de coronacrisis. Het wringt daarom dat juist deze groep tegen een muur aanloopt bij kredietverlening, zelfs de speciale KKC-regeling wordt maar beperkt verleend. Dit probleem speelde ook al voor de coronacrisis en moet echt aangepakt worden. MKB’ers verdienen beter.”

Het voorstel voor de ontwikkeling van een MKB-bank kan worden gezien in het kader van een aantal ontwikkelingen die spelen, zoals het feit dat de Kamer van Koophandel zich terugtrekt uit de regio, en dat systeembanken steeds meer vanuit hun hoofdkantoor opereren en wegblijven van relatief kleine kredietverlening vanwege de kosten. Amhaouch: “Wat we nodig hebben is een bank met een loket in je regio, in plaats van enkel een mooi hoofdkantoor. Een bank die een relatie aan kan gaan met haar klanten en de ondernemingen goed kent. Deze relatie blijkt vaak onmisbaar voor de kleine kredietaanvragen, daarom is een MKB-bank hoognodig.”

Het voorstel van het CDA wordt gedaan in het kader van het begrotingsdebat Economische Zaken en Klimaat.