Kandidaten TK21
21 oktober 2022

Doet de TEK wat die moet doen?

Op 19 oktober debatteerde de Tweede Kamer met de Minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) over het bedrijfsleven beleid. Een groot deel van het debat ging over de aangekondigde Tegemoetkoming Energie Kostenregeling, de TEK. Het kabinet heeft die regeling ontworpen voor het energieintensieve-MKB. Het is goed dat die regeling er komt, want zonder MKB staat Nederland stil.

De eerste kritische geluiden dienen zich aan. Een regeling moet doen wat die moet doen. In dit geval een toereikende compensatie bieden voor het energie intensieve MKB , conform motie Hermans/Heerma. Voor mij betekent dit dat ca. 80% van de energie-intensieve bedrijven die het moeilijk hebben door de hoge energieprijzen, aanspraak moeten kunnen maken op de regeling. Daarom stuurt de Minister op verzoek van mij en een aantal collega’s op korte termijn de onderbouwing voor de criteria van de TEK-regeling naar de Tweede Kamer. Met name de voorwaarde dat 12,5% van de omzet naar de energierekening gaat, roept veel vragen op.

Ook als je aanspraak maakt op de TEK kun  je de tegemoetkoming pas in april met terugwerkende kracht kunt verwachten, vanwege de voorbereidingen van de uitvoering. Het wordt dus een donkere winter voor veel ondernemers. Daarom is het belangrijk dat ondernemers snel weten waar ze aan toe zijn en dat de overbruggingsopties snel duidelijk worden. Bijvoorbeeld over de coulance van de belastingdienst naar ondernemers die in de knel komen. Daarnaast heb ik specifiek naar een Klein Krediet Energie-regeling gevraagd. Een regeling die vergelijkbaar zou zijn met de Klein Krediet Corona-regeling. Daarop heeft de Minister toegezegd om ook serieus te kijken wat mogelijk is en en de Tweede Kamer te informeren.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.