Het CDA is blij dat staatssecretaris Mona Keijzer de betaaltermijn voor grote bedrijven aan het mkb aan gaat pakken. Zij wil de wettelijke termijn waarop grote bedrijven de rekeningen van hun mkb-leveranciers moeten betalen verlagen naar maximaal 30 dagen. De reden is dat grootbedrijven hun mkb-leveranciers te laat blijven betalen, vorig jaar was het gemiddeld binnen 41,5 dagen.

De norm van dertig dagen staat al in de wet, alleen waren er voor bedrijven twee uitzonderingsmogelijkheden om hiervan af te wijken. De eerste uitzonderingspositie is als gevolg van een initiatiefwet van het CDA sinds juli 2017 geschrapt, waardoor grootbedrijven geen wettelijke betaaltermijnen van 90 en 120 dagen meer kunnen afspreken met hun mkb-leveranciers. Wel bleef het mogelijk af te wijken naar betaaltermijnen van uiterlijk 60 dagen omdat er destijds nog onvoldoende draagvlak was om deze tweede uitzonderingspositie ook te schrappen. Staatssecretaris Keijzer is nu van plan dit alsnog te doen, waardoor 30 dagen de uiterlijke betaaltermijn zal worden. De overheid moet al binnen 30 dagen betalen, in de wet staan voor overheden geen uitzonderingsmogelijkheden.

Keijzer:  “Ik ben het met mkb-ondernemers eens als ze vinden dat ze sneller hun geld moeten krijgen voor geleverde producten en diensten”. Toenmalige indiener van de initiatiefwet over onredelijk lange betaaltermijnen Agnes Mulder en huidige woordvoerder Mustafa Amhaouch zijn ook blij met deze extra stap omdat zij altijd al hebben gezegd dat 30 dagen de norm moet zijn.

Amhaouch: “Het CDA heeft altijd al gepleit voor de 30 dagen norm. Mkb-ers verdienen zekerheid en mogen niet in de verdrukking komen door grote bedrijven als gevolg van te late betalingen. Goed dat de staatsecretaris gehoor geeft aan de oproep om dit nu te regelen.”

Een evaluatie van de uitvoering van de initiatiefwet 'tegengaan van onredelijk lange betaaltermijnen' staat gepland voor komende zomer. Als daaruit blijkt dat grote bedrijven de maximale termijn van zestig dagen als norm hanteren, past staatssecretaris Mona Keijzer de betalingstermijn aan door een wetswijziging naar maximaal dertig dagen.