Kandidaten TK21
13 mei 2022

Inbreng debat coronasteunpakket

Voorzitter,

De Coronacrisis lijkt bijna vergeten. Nederland is volop aan het genieten van de horeca, de winkelstraten lopen vol, evenementen kunnen weer worden georganiseerd en mensen kunnen weer op vakantie. Nederland kan weer vrijuit leven en we zijn weer terug bij het oude normaal. Maar dit geldt niet voor iedereen. In Nederland zijn er tot 31 december 2021 452.960 NOW aanvragen, 524.230 ToZo aanvragen, 215.880 TOGS aanvragen en 336.270 TVL aanvragen goedgekeurd. Dit zijn meer dan 1,5 miljoen aanvragen die zijn goedgekeurd voor samen zo’n 42 miljard aan coronasteun.

En dit is ook goed wat het CDA betreft. Deze bedrijven komen uit een zware periode door de coronacrisis. Daarom heeft het kabinet ook beschreven in het coalitieakkoord dat daar waar financieel gezonde ondernemingen door corona niet vooruitkomen door schulden, het kabinet zich inspant om tot oplossingen te komen. 1 van deze oplossingen vinden wij maatwerk toepassen, hier kom ik later op terug.

 

Belastingschulden

De openstaande belastingschuld bedraagt ruim 20 miljard euro bij 278.000 bedrijven. Een duizelingwekkend getal. Dit uitstel gaat over onder andere de loon en omzetbelasting. We moeten niet vergeten dat dit geld gemeenschapsgeld is. Nu de grootste Coronaperikelen daadwerkelijk achter de rug blijken te zijn, blijven onze ondernemers wel met een spreekwoordelijke rugzak achter. Een rugzak die is ontstaan door Corona waarin in sommige gevallen een grote schuldenpositie is ontstaan. Maar we moeten wel goed voor ogen houden hoe deze schuldenpositie is opgebouwd en dat deze rugzak echt per branche of onderneming verschillend kan zijn.

We zien dit ook terug in de cijfers die vermeld staan in de onlangs toegezonden kamerbrief van de minister. Uit het onderzoek van de DNB naar vennootschappen en het gebruik van belastinguitstel en de mogelijkheid om belastingschulden terug te betalen, heeft 44% vanuit de zwaarst getroffen en 18% vanuit de minst getroffen bedrijfstakken belastinguitstel aangevraagd. Echter voor 7,5% van de vennootschappen in Nederland geldt dat zij meer dan helft van hun historische bruto maandwinst moeten aanspreken om hun belastingschulden in vijf jaar af te lossen.

Zoals u al merkt in de opsomming, is de behoefte voor Coronasteun en uitstel van de belastingschuld zeer verschillend. Daarom voor de aanpak van de belastingschuld, willen wij ook niet gaan voor generieke maatregelen, maar maatregelen doormiddel van maatwerk. Want wij zien daadwerkelijk een verschil tussen schulden die bij de belastingdienst bij ondernemingen waarvan de omzet is gedaald met meer dan 20% en bij bedrijven waarvan de omzet is gegroeid. Dit laatste geldt voor bijna 40% van de bedrijven.

De cijfers die wij voor ogen krijgen gaan vaak over een gemiddelde. De openstaande belastingschuld bedraagt ruim 20 miljard bij 278.000 ondernemingen. Dit is gemiddeld 72.000 euro per onderneming. Graag zouden wij de minister willen vragen om meer duiding. Hoeveel procent van deze bedrijven zouden daadwerkelijk deze belastingschuld alsnog vroegtijdig kunnen aflossen? Hoeveel bedrijven zouden in de problemen raken wanneer ze niet daadwerkelijk 5 jaar uitstel zouden krijgen voor de aflossing en voor hoeveel bedrijven is 5 jaar uitstel niet genoeg?

Voor ons is cruciaal dat er geen generieke maatregelen komen voor de belastingschulden. Dit is ook niet wat ondernemers willen in de volle breedte, maar wel duidelijk maatwerk. En dan niet alleen in woorden, maar ook in daden. Dit wat ons betreft bij een duidelijke aangepaste handelingskader voor de belastingdienst. Voor ons is 5 jaar de norm, echter met daar waar nodig is om in de kern gezonde bedrijven  te helpen overleven, moet doormiddel van maatwerk het mogelijk zijn om deze 5 jaar te verlengen. Echter geef bedrijven duidelijkheid vooraf. Bedrijven moeten weten waar ze aan toe zijn. Voorkom extra slapeloze nachten en stress.

 

Rechtelijke uitspraak (CvBB)

Midden in de coronacrisis was het van uiterst belang dat de aanvragen zo snel mogelijk werden behandeld, zodat de bedrijven die recht hadden op het steunpakket, zij dit daadwerkelijk zo snel mogelijk ontvingen. Dit heeft geresulteerd in veel goeds, maar er kunnen altijd dingen beter. Zo hebben we dat gezien bij de rechtelijke uitspraak over de SBI codes. Doordat het in eerste instantie niet mogelijk was om maatwerk toe te passen, hebben wij gezien dat veel ondernemingen tussen wal en schip vielen. Hiervoor zijn al verschillende moties ingediend en aangenomen, wat nogmaals onderstreept dat daadwerkelijk maatwerk in deze schrijdende gevallen noodzakelijk is.

Dan ingaand op de rechtelijk uitspraak over de SBI codes. Zo heeft de college van beroep beschreven dat het nadelige gevolg dat het voortbestaan van een onderneming bij gebrek aan subsidie mogelijk in gevaar komt staat niet meer in verhouding tot het uitvoeringsbelang van de verweerder. De regeling is gelet op het voorgaande ten onrechte vastgesteld zonder daarin voor deze groep ondernemers te voorzien in een oplossing.

Wij willen het kabinet oproepen om actief werk te maken van deze uitspraak en het voor de getroffen ondernemers, of ze nou wel of geen bezwaar hebben gemaakt, nieuwe besluiten te nemen en het handelingskader voor RBOven UWV aan te passen zodat er geen ondernemers tussen wal en schip raken.

 

Lange termijn visie

We lezen voor de lange termijn visie dat het kabinet aandacht heeft voor ondernemers die hun schuldenpositie hebben zien toenemen. Er is een breed instrumentarium beschikbaar om ondernemers hierin te helpen. Graag zouden wij de minister willen vragen welke manier de minister inzet om deze ondernemers te vinden en te helpen. Ook zouden wij de minister willen vragen hierin breder te kijken dan naar alleen een generieke maatregel en in sommige gevallen ook open te staan voor maatwerk. We hopen dat veel ondernemers weer echt kunnen gaan doen waar ze goed in zijn, en dat is ondernemen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.