Kandidaten TK21
21 april 2022

‘Kabinetsleden moeten ambassadeurs zijn voor het verminderen van regeldruk’

Bewindspersonen moeten binnen hun ministeries aan de slag met het beperken van de regeldruk. Daartoe roept CDA-Kamerlid Mustafa op in een motie die met brede steun is aangenomen. Het MKB en diverse organisaties hebben namelijk last van tijdrovende regeldruk. Ze voelen zich te weinig gehoord door het kabinet in de vermindering van die druk. Daarom roept de Christendemocraat het kabinet op om expliciet aandacht te hebben voor interdepartementale samenwerking om de regeldruk voor het MKB meetbaar te verminderen.

De minister van Economische Zaken en Klimaat, Micky Adriaansens, staat open voor dit   ‘sympathieke’ idee en wil zich ‘maximaal inspannen’ om de regeldruk bij andere departementen te beperken.

Amhaouch: ‘Het MKB moet de norm blijven voor wet- en regelgeving. Daarom streven wij naar een overheid in samenwerking met de samenleving. Deze pilot draagt daar aan bij.’’

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat ondernemers, en in het bijzonder het MKB, lijden onder de kosten wat regeldruk met zich mee brengt.

overwegende dat de regeldruk bij het MKB ontstaat door de wet- en regelgeving, afkomstig vanuit  verschillende ministeries.

overwegende dat een goede structurele aanpak begint met het creëren van bewustwording en eigenaarschap in alle departementen.

overwegende dat ministers en staatssecretarissen een zeer geschikte rol, kunnen en moeten vervullen als ambassadeurs omtrent het verminderen van regeldruk.

verzoekt de regering bij de aanpak regeldruk expliciet aandacht te hebben voor interdepartementale samenwerking en zich maximaal in te spannen zodat er op de verschillende departementen gericht wordt gewerkt aan het meetbaar verminderen van regeldruk en de kamer periodiek over de voortgang te informeren.
Spreekt uit om de uitkomsten van de periodieke voortgang te bespreken in de verschillende (departementale) commissies.

en gaat over tot de orde van de dag.

Amhaouch
Graus