21 maart 2023

Kamervragen over waterdreiging Afrika

Unicef waarschuwt ervoor dat 190 miljoen kinderen in tien Afrikaanse landen lopen gevaar door uiteenlopende soorten waterdreigingen. Bijvoorbeeld door vervuild drinkwater, geen toegang tot schoon water of gebrek aan sanitaire voorzieningen. Daarom stelde CDA Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch vragen aan de minister van Economische Zaken en Klimaat tijdens het vragenuur.

Hij pleitte er bij de minister voor om die kinderen een toekomst te geven met water en sanitaire voorzieningen. Die morele verplichting heeft Nederland wat het CDA betreft. Ook wilde hij van de minister weten wat de inzet is tijdens de VN Waterconferentie binnenkort.

Eerder heeft Mustafa gepleit voor een Afrika-strategie, waar ook water een onderdeel van is. Daar wordt aan gewerkt, maar die ligt er nog steeds niet. Daarom heeft hij er opnieuw bij het kabinet op aangedrongen om de Afrikastrategie op korte termijn te presenteren.

Kijk hier een deel van het vragenuur: