CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch werkt sinds kort aan een Initiatiefnota over de Nederlandse maakindustrie. De sector zorgt bij honderdduizenden mensen voor brood op de plank en levert een grote bijdrage aan onze economie. “Van de lasser tot de laborant, het zijn de gouden handen en knappe koppen. Op zulke mensen moet je zuinig zijn en we hebben iedereen keihard nodig.” De maakindustrie biedt volgens Amhaouch nu veel werkgelegenheid, maar dat is geen garantie voor de toekomst. Bovendien heeft de coronacrisis extra duidelijk gemaakt hoe kwetsbaar we zijn ten aanzien van (tekorten aan) materialen en producten.

“Er liggen uitdagingen op het gebied van innovatie, digitalisering, verduurzaming en talentontwikkeling. De MKB-maakbedrijven kunnen samen met het grootbedrijf in Europa en de rest van de wereld het verschil maken. En de overheid zou daar waar nodig steun voor kunnen bieden. Mogelijk door overbodige regelgeving te schrappen of jong talent voor de maakindustrie te enthousiasmeren. Uiteindelijk moeten maakbedrijven minder afhankelijk worden van andere werelddelen om weerbaar te zijn tegen buitenlandse overnames, crises en andere geopolitieke ontwikkelingen,“ aldus Amhaouch.

Om deze doelen te bereiken pleit hij voor een strategisch, regionaal en offensief maakindustriebeleid. "Dit betekent niet dat we ons achter de dijken moeten verschuilen, maar wel onze concurrentiepositie pro-actief moeten verstevigen, en de afhankelijkheden uit verre landen strategisch herbalanceren." Het Kamerlid vraagt mensen met hem mee te denken. “Ideeën of suggesties om de Nederlandse maakindustrie te versterken zijn zeer welkom.” U kunt via het onderstaande formulier bij hem terecht.

Maakindustrie Mustafa Amhaouch

Deel jouw idee met Mustafa