Ank Bijleveld-Schouten is de minister van Defensie in het kabinet Rutte III

Als dochter van een oud-militair ben ik met Defensie opgegroeid. Ik ben mij daardoor zeer bewust van het belang van een goed functionerende efficiënte krijgsmacht, die moet kunnen vertrouwen op de steun van bevolking en parlement. Vrijheid is niet vanzelfsprekend, dat moeten we ons blijven realiseren.

Profiel Ank Bijleveld-Schouten

Ank Bijleveld-Schouten (1962) is commissaris van de Koning in de provincie Overijssel. Eerder was zij staatssecretaris van Binnenlandse Zaken in het kabinet-Balkenende IV, burgemeester van Hof van Twente en lid van de Tweede Kamer. In 2011 werd zij voorzitter van het Nationaal Comité 200 jaar Koninkrijk.

Bijleveld-Schouten begon haar politieke loopbaan als raadslid in Enschede en was vervolgens lid van de Tweede Kamer.

Als staatssecretaris was Bijleveld-Schouten verantwoordelijk voor de hervorming van het Caribisch deel van het Koninkrijk in 2010. Curaçao en Sint Maarten werden toen autonome landen binnen het Koninkrijk en Bonaire Saba en Sint Eustatius bijzondere gemeenten

Bijleveld-Schouten is geboren in IJsselmuiden. Ze is getrouwd.