Het CDA wil dat het Justitieel Complex Vlissingen chefsache wordt en dat minister Weerwind, die gaat over het gevangeniswezen, zich er persoonlijk hard voor maakt dat de realisatie ervan geen verder uitstel of vertraging oploopt. Ingebruikname van de nieuwe gevangenis en extra beveiligde rechtbank is nu voorzien voor medio 2030.

CDA-Kamerleden Anne Kuik en Joba van den Berg dienen vandaag in de Tweede Kamer een motie in, die de minister opdraagt het bouwproces van het justitieel complex waar mogelijk te versnellen en nu alvast te beginnen met het werven en opleiden van personeel. Ook willen ze dat de minister zowel de provincie Zeeland als de Tweede Kamer elk half jaar een update stuurt over de voortgang.

Anne Kuik, woordvoerder justitie en veiligheid: "Voor een sterke, veilige samenleving moet de potentie van alle regio’s in heel Nederland worden benut. De provincie Zeeland biedt als vestigingslocatie voor dit complex volop kansen. Die mogen we niet laten lopen. In de strijd tegen de georganiseerde misdaad is de komst van het Justitieel Complex Vlissingen van cruciaal belang om de capaciteits- en veiligheidsproblemen in het gevangeniswezen te helpen oplossen."

Over de motie van het CDA wordt volgende week dinsdag gestemd.