Vragen van de leden Kuik en Knops (beiden CDA) aan de minister van Justitie en Veiligheid over de toenemende georganiseerde criminaliteit in Limburg.

1. Bent u bekend met de berichten 'De Limburgse politie worstelt met zware misdaad' (1) en 'In Limburg staat de poort voor misdaad wagenwijd open' (2)?
  2. Bent u het eens met de burgemeester van Maastricht dat er een urgentiebesef moet komen om de georganiseerde misdaad in Limburg een halt toe te roepen?
  3. Deelt u onze zorgen dat Limburg een ideale schuilplaats lijkt te zijn voor de internationale Taghi's? Hoe kunt u ervoor zorgen dat dit soort criminelen ons land niet meer kunnen gebruiken als een toevluchtsoord?
  4. Hoe kunt u de effectieve samenwerking tussen politie, OM, gemeenten, woningcorporaties, Belastingdienst en FIOD verder uitbouwen/versterken, zodat we Limburg beter kunnen beschermen tegen (opkomende) georganiseerde misdaad?
  5. Bent u zich ervan bewust dat er sprake is van een disbalans, omdat 44% van alle verzoeken voor internationale rechtshulp die er landelijk binnenkomen in Limburg terechtkomt terwijl Limburg maar 8% van de nationale capaciteit heeft om deze af te handelen? Hoe kunt u zorgen voor een meer evenredige verdeling van de aanvragen voor internationale rechtshulp?
  6. In hoeverre bent u het met het CDA eens dat, gezien de geografische en demografische situatie in Limburg, het uiterst zorgwekkend is dat deze provincie met afstand de kleinste politie-eenheid heeft?
  7. Hoe kunt u de coördinatoren georganiseerde misdaad in de Limburgse regio versterken met kennis, training en kunde, zodat georganiseerde misdaad vroegtijdig kan worden herkend en opgerold en er maatwerk in de regio kan worden geleverd?
  8. In hoeverre werkt het ministerie samen met de omringende landen en in Europees verband via bijvoorbeeld Europol om deze criminaliteit aan te pakken?
  9. Hoe kunt u de tijdrovende bureaucratie die grensoverschrijdende opsporingsacties met zich meebrengen indammen? Bent u bereid om met uw Europese collega's in gesprek te gaan om op korte termijn nauwere en effectievere samenwerking tussen (Europese) grenspolitie en lokale politie te bewerkstelligen?
  10. In hoeverre vindt u dat grensoverschrijdende informatie-uitwisseling tot op heden ontoereikend is gebleken? Hoe kunt u op korte termijn zorgen voor een intensievere samenwerking met internationale opsporingsdiensten om dit soort criminelen op te pakken, voordat ze onze grenzen over komen?
  11. Op 14 december jl. is met MKB-Nederland en VNO-NCW het nieuwe Actieprogramma Veilig Ondernemen 2023-2026 vastgesteld: hoezeer is daarin ook rekening gehouden met de gegevensuitwisseling tussen private en publieke partijen in de aanpak van criminaliteit?

(1) https://www.nrc.nl/nieuws/2022/12/16/de-limburgse-politie-worstelt-met-zware-misdaad-criminelen-zijn-hier-zo-de-grens-over-a4151593
(2) https://www.nrc.nl/nieuws/2022/12/19/in-limburg-staat-de-poort-voor-misdaad-wagenwijd-open-a4151951